-
Bērnu pašapkalpošanās prasmes - svarīgs socializācijas priekšnosacījums vecākajā pirmsskolas vecumā
2011. - 2015. g.
Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
Ievads | 5 | |
1. | Socializācija kā bērnu integrēšanās sabiedrībā problēmas skatījumā | 7 |
2. | Pašapkalpošanās – solis uz socializāciju | 13 |
2.1. | Pašapkalpošanās prasmju, paraduma veidošanās attīstība | 13 |
2.2. | Vecākā pirmsskolas vecuma bērnu pedagoģiski psiholoģiskais raksturojums problēmas kontekstā | 18 |
3. | Pieaugušie – darbību izpildes un pozitīvas attieksmes sekmētāji pašapkalpošanās procesā | 24 |
4. | Pašapkalpošanās prasmju un attieksmes analīze vecākā pirmsskolas vecuma bērniem | 30 |
4.1. | Bērnu grupas pašapkalpošanās prasmju un attieksmes raksturojums attīstības veseluma skatījumā | 31 |
4.2. | Atsevišķu prasmju vērtēšana | 33 |
4.2.1. | Ģērbšanās un garderobes skapja kārtošanas prasmes | 33 |
4.2.2. | Mantu kārtošana, piedalīšanās to gatavošanā, labošanā | 38 |
4.2.3. | Dažādu paņēmienu izmantošana darbā ar bērniem pašapkalpošanās prasmju veidošanai | 42 |
4.3. | Pedagoģiskā pētījumā iegūto rezultātu izvērtēšana | 49 |
Secinājumi | 55 | |
Izmantotās literatūras un informācijas avoti | 56 | |
Pielikumi | 60 |
Secinājumi
Bakalaura darbā balstoties uz D. Lieģenices (1999), A. Ļubļinskas (1979), I. Prudņikovas (2004), A. Šponas, G. Svences (1999), D.Dzinteres (1997), H. Zamninska (2007) u.c. autora atziņām un pedagoģiskā izmēģinājuma darbības rezultātiem, tika izdarīti vairāki secinājumi:
• Socializācijas procesā pirmsskolas vecuma bērns apgūst sociālo pieredzi, attīsta sociālās prasmes, apgūst sabiedrības kultūras pamatus, sociālās normas, zināšanas, tradīcijas, vērtības, prasmi pilnvērtīgi dzīvot sabiedrībā, kā arī lietot valodu saskarsmē.
• Balstoties uz socializēšanos sabiedrībā, bērnam attīstās tādas prasmes un iemaņas, kas vajadzīgas pašapkalpošanās procesā. Tās ir ģērbšanās, galda kultūras mazgāšanās u.c. prasmes. Lai attīstītu katru šo prasmi, ir jāzina, kāds ir noteiktā vecumposma attīstības likumsakarības.
• Vecākajā pirmsskolas vecumā bērna galvenais darbības veids ir rotaļa Ar rotaļu bērns apgūst dažādas zināšanas, prasmes un attieksmes. Prasmīgam skolotājam ir jāmāk pedagoģiskajā procesā ievirzīt bērnu tā, lai viņš vispusīgi paralēli apgūstamajām prasmēm pirmsskolas izglītības programmas mācību procesā nostiprinātu arī pašapkalpošanās prasmes.
• Pašapkalpošanās prasmes katrs apgūst no skolotāja vai no vecāki. Ikviens bērns mācās pielāgoties videi un kultūras prasībām apgūstot noteiktās normas. izvirzītajām normām, lai iekļautos sabiedrības noteiktajās normās.
• Pētījumā tiek apkopoti darba autores vērojumi un sarunas ar bērniem, iegūtie dati, analizēti. Izmantojot pedagoģiskajā procesā dažādus paņēmienus un metodes var paaugstināt bērnu pašapkalpošanās prasmju līmeni.
Darba autore uzskata, ka mērķis ir sasniegts, izvirzītie uzdevumi ir izpildīti. Izvirzītā hipotēze apstiprinājās. Pašapkalpošanās ir pamats bērnu patstāvībai un labvēlīgai sociālai norisei.…
Darbs ir ļoti plāšs un ar visiem pielikumiem un diagrammām, labi noder kā paraugs bakalaura darbam. Par darbu saņēm 9 balles.