-
Organizācijas reputācija un korporatīvā kultūra
Gērts Hofstede (Geert Hofstede)Dzimis Hārlemā, Nīderlandē, 1928. Māstrihtas universitātes emeritēts profesors antropoloģijā un vadības zinātnēs. Pētījis atšķirības starp dažādām kultūrām.
Lielu ieguldījumu kultūras vērtību analīzē un klasifikācijā devis G. Hofstede, kas, veicot kultūras faktoru izpēti vairāk nekā 50 valstīs un aptaujājot transnacionālo korporāciju filiāļu darbiniekus, 21. gs. 80. gadu sākumā izšķīra 4 galvenos vispārējās kultūr- orientācijas raksturlielumus, kas piemīt katras valsts sociālajai videi.
Hofstedes pētījumi:
Klasificē kultūras pēc 4 (vēlāk, 5) kritērijiem:
1. Individuālisms vai kolektīvisms (Individualism versus Collectivism) raksturo
sabiedrības integrācijas pakāpi. Individuālisma pamatā ir brīvu attiecību
dominante (katrs rūpējas par sevi vai savu ģimeni), bet kolektīvismu iezīmē tas,
ka atsevišķi indivīdi gaida, lai par viņiem rūpētos kāds cits (radinieki, valsts
u. c.). G. Hofstede apgalvoja, ka pastāv likumsakarība labklājības līmeņa ziņā:
augsti attīstītās valstīs dominē individuālisms, nabadzīgās valstīs kolektīvisms.
2. Varas institūciju spēcīga vai vāja ietekme (Large versus Small Power Distance) ir saistīta ar sabiedrības locekļu piekrišanu nevienmērīgai varas sadalei vai iebildumiem pret to.…
veikti uzdevumi: 1. Kādā korporatīvā kultūrā pēc G.Hofštedes klasifikācijas Jums būtu ērti strādāt? Kāpēc? 2. Bērnu mākslas skola jau vairākus gadus izmanto šādu logotipu: Piedāvājiet logotipa nozīmi. 3. SEB bankas vīzija ir sekojoša: Mēs esam uzticams partneris mērķtiecīgiem klientiem Kādas savas funkcijas tā izpilda, kādas – nē? Kā Jūs rekomendētu pilnveidot tās formulējumu? 4. Uzņēmums BE GROUP LATVIA (uzņēmums tērauda, nerūsējošā tērauda un alumīnija izstrādājumu tirdzniecības un saistīto pakalpojumu jomā) par savām vērtībām uzskata: Klientu sapratne. Mēs izprotam mūsu klientu uzņēmējdarbību un rūpējamies par tās veiksmīgumu. Rezultāti. Mēs strādājam ražīgi un kopā ar klientiem radām rezultātus, kas ir pozitīvi gan viņiem, gan mums. Darbība. Mēs izmēģinām jaunus risinājumus un veicinām radošu darbību un rīcību. Atbildība. Mēs uzņemamies atbildību un turam savus solījumus. Atvērtība. Mēs esam atvērti, tieši un skaidri. Ar kādām aktivitātēm, rīcībām, darbībām jāpapildina šīs vērtības, lai tās būtu ne tikai dokumentos, bet arī pastāvētu organizācijas reālajā darbībā – gan iekšējā, gan ārējā vidē. Kas jādara vai kā jārīkojas vadībai, darbiniekiem?