Vērtējums:
Publicēts: 06.10.2014.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Vidusskolas
Literatūras saraksts: Nav
Atsauces: Nav
  • Konspekts 'Renesanse un humānisms', 1.
  • Konspekts 'Renesanse un humānisms', 2.
  • Konspekts 'Renesanse un humānisms', 3.
  • Konspekts 'Renesanse un humānisms', 4.
  • Konspekts 'Renesanse un humānisms', 5.
  • Konspekts 'Renesanse un humānisms', 6.
Darba fragmentsAizvērt

Humānisms bija domāšana, kuras centrā atradās cilvēks ar savām izjūtām, emocijām, priekiem un bēdām. Tas izceļ cilvēka vērtību un nozīmi, balstoties uz tādiem universāliem jēdzieniem, kā taisnīgs un netaisnīgs, pareizs un nepareizs.
Kolučo Salutati - viens no ievērojamākajiem sava laika humānistiem. Viņš iesaistīja pilsētas pārvaldē arī citus humānistus, kuri strādāja pilsētas labā, sacerēja runas un dokumentus. Arī Salutati pēcnācēji mēģināja atdzīvināt Romas republikas ideālus un mēģināja savienot humānisma domāšanu ar Florences politisko ikdienu.
Frančesko Petrarka ir pazīstams kā viens no pirmajiem renesanses humānistiem, un tiek dēvēts arī par "humānisma tēvu". Petrarka ir arī zināms kā viens no pirmajiem, kurš viduslaikus dēvēja par "tumšo gadsimtu". Petrarka sonetus renesanses laikā apbrīnoja un imitēja visā Eiropā, un tie kļuva par liriskās dzejas paraugu.
Dante Aligjēri
Florencieti dzejnieku Danti Aligjēri (1265 -1321), „Dievišķās komēdijas autoru”, uzskata par itāliešu renesanses aizsācēju. Dante tiek uzskatīts par itāļu literārās valodas pamatlicēju, jo savus darbus rakstīja nevis latīņu valodā, bet gan dzimtajā toskāniešu dialektā, tādējādi aizstāvot tautas valodas pamattiesības.
Pasaules slavu ieguvis viņa ievērojamākais darbs - poēma "Komēdija" , kas 14. gs. beigās ieguvusi nosaukumu "Dievišķā komēdija" (1472). Poēmā dzejnieks atklāj savus uzskatus par cilvēka laicīgo un mūžīgo dzīvi.

Atlants