Autors:
Vērtējums:
Publicēts: 16.06.2009.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Augstskolas
Literatūras saraksts: Nav
Atsauces: Nav
  • Konspekts 'Dialogs un monologs', 1.
  • Konspekts 'Dialogs un monologs', 2.
  • Konspekts 'Dialogs un monologs', 3.
Darba fragmentsAizvērt

Runas darbībā ietilpst daudzi savā starpā saistīti procesi:
Klausīšanās;
Lasīšana;
Rakstīšana;
Runāšana.
Runas darbības veidu saistība un mijietekme ir izskaidrojama ar psihisko procesu ietekmi un vienotību. Rosinot kādu vienu procesu, aktivizējas arī citi procesi. Runa ir cilvēka domāšanas līdzeklis un rezultāts. Runas valodai ir divi veidi:
1.Dialogs;
2. Monologs.
Katrai no tām ir savas īpatnības. Dialoga runa veidojas, sarunājoties diviem cilvēkiem. Tā norit kā saruna, jautājumu un atbilžu veidā, arī ar nepilniem teikumiem, izsaukumiem, bagātināta ar žestiem un mīmiku. Tās ir dialoga galvenās iezīmes. Dialogā runā ļoti svarīga prasme uzdot jautājumus, atbilstoši dzirdētajam jautājumam veidot atbildi.
Monologā runa - (viena cilvēka runa) prasa plašāku izklāstu, pareizu pilnīgu un plānveida stāstījumu. Monologā statītājam jāprot koncentrēt savas domas uz galveno, neaizraujoties ar detaļām. Pareiza runa bērnam veidojas tikai pedagoga vadībā, sistemātiskas apmācības procesa nodarbībās. Šis darbs jāsāk jau jaunākajā pirmsskolas vecumā. Trīs gadus veciem bērniem ir pieejamas vienkāršākas dialoga runas formas (jautājumi un atbildes), jo bērni sāk mācīties loģiski izteikt savas domas gramatiski pareizas runas veidošanā.…

Autora komentārsAtvērt
Atlants