-
Iekļaujošā izglītība Apvienotajos Arābu Emirātos: problēmas un ieteikumi
TOP 500
| Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
| Ievads | 4 | |
| 1. | IEKĻAUJOŠĀS IZGLĪTĪBAS BŪTĪBA UN JĒDZIENI | 7 |
| 1.1. | Jēdzieni izglītības kontekstā | 11 |
| 1.2. | Izglītības attīstība Apvienotajos Arābu Emirātos | 20 |
| 1.3. | Iekļaujošā izglītība | 22 |
| 1.4. | Izglītības attīstības rīcībpolitika Apvienotajos Arābu Emirātos | 27 |
| 1.4.1. | Izglītības sistēma Apvienotajos Arābu Emirātos | 33 |
| 1.4.2. | Izglītības reformas galvenie pīlāri | 35 |
| 1.4.3. | Izglītības normatīvais regulējums | 37 |
| 1.4.4. | “Skola visiem” inciatīva: 2006.gada Federālais likums NR.29. | 42 |
| 1.4.5. | Dubaijas Emirāta iekļaujošās izglītības politikas pamatnostādnes | 47 |
| 2. | PĒTĪJUMU ANALĪZE: APVIENOTIE ARĀBU EMIRĀTI | 49 |
| 2.1. | Skolotāji un skolu vadītāji: izglītība, pieredze, attieksme | 49 |
| 2.1.1. | Skolēnu situācija klasēs un skolās | 58 |
| 2.1.2. | Talantīgie skolēni iekļaujošā izglītībā | 60 |
| 3. | APTAUJA LATVIJAS SKOLU SKOLOTĀJIEM UN VADĪTĀJIEM | 64 |
| 3.1. | Aptauju pamatinformācija | 64 |
| 3.1.1. | Skolotāju un skolu vadītāju vispārējā pieredze | 65 |
| 3.1.2. | Atbalsta personāls | 66 |
| 3.1.3. | Skolēnu sadalījums klasēs | 68 |
| 3.1.4. | Mācību iespējas skolotājiem un skolu vadītājiem | 69 |
| 3.1.5. | Talantīgo bērnu iesaiste mācību procesā | 70 |
| 4. | Ieteikumi iekļaujošās izglītības īstenošanai AAE | 74 |
| 4.2. | Skolotāju izglītības izmaiņas | 75 |
| 4.4. | Atbalsta personāls/Atbalsta pakalpojumi | 76 |
| 4.5. | Talantīgie skolēni | 77 |
| Secinājumi | 79 | |
| Izmantotā literatūra | 81 | |
| Kopsavilkums | 91 | |
| ABSTRACT | 93 | |
| Pielikumi | 95 | |
| 1.pielikums: Aptauja skolotājiem | 95 | |
| 2.pielikums: Aptauja skolas vadībai | 98 | |
| 3.pielikums:Kas jūsuprāt ir lielākie trūkumi un problēmas sakarā ar iekļaujošo izglītību? Skolotāji. | 101 | |
| 4.pielikums Kas jūsuprāt ir lielākie trūkumi un problēmas sakarā ar iekļaujošo izglītību? Skolas vadība. | 109 | |
| 5.pielikums: Tulkota dokumenta sadaļa no arābu valodas uz latviešu valodu. | 113 | |
| 6.pielikums Statistika Apvienotajos Arābu Emirātos | 122 | |
| 7.pielikums Mācīšanās traucējumi | 125 | |
| Dokumentārā lapa | 129 |
Iekļaujošā izglītība ir koncepts, kas maina to, kā nākamā paaudze mācās un attīstās,
neskatoties uz viņu spējām un, gadījumos, arī invaliditāti- mentālo vai fizisko, kā arī palīdz
attīstīt apdāvināto skolēnu talantus. Tas ir veids, kā nodrošināt visiem vienādas iespējas,
mācīties, attīstīties un būt daļai no sabiedrības. Iekļaujošā izglītība izaicina stereotipus un
aizspriedumus, tās mērķis ir arī apkārtējiem cilvēkiem izprast empātiju un toleranci pret
cilvēkiem, kuri ir citādi, gan mentāli, gan fiziski. UNESCO1definē iekļaujošo izglītību kā
procesu, kas reaģē un risina visu izglītojamo daudzveidīgās vajadzības, sekmējot līdzdalību
mācību procesā gan dažādās kultūrās, gan kopienās un mazinot atstumtību izglītības ieguves
vidē. Tas ietver izmaiņas un pielāgošanos saturā, pieejās un stratēģijās, lai kopīgi sasniegtu
vēlamo rezultātu ar stingru pārliecību, ka parastās sistēmas pienākums ir izglītot visus bērnus.2
Definīcijas un izpratne par to, ko uzskata par speciālo vajadzību izglītību, ļoti atšķiras dažādās
valstīs. Nav vienotas izpratnes par tādiem terminiem kā invaliditāte, speciālās vajadzības vai
traucējums; šīs atšķirības ir cieši saistītas ar administratīvajiem, finanšu un darba organizācijas
noteikumiem, nevis ar atšķirībām speciālo izglītības vajadzību biežumā un veidos dažādās
valstīs.3
Viena no AAE augstākajām prioritātēm vienmēr ir bijusi izglītība. Kā Apvienoto Arābu
Emirātu dibinātājs, prezidents, Viņa Augstība šeihs Zajeds bin Sultāns Al Nahjāns (Sheikh
Zayed Bin Sultan Al Nahyan-(
ز ا ﯾ ﺪ ﺑ ﻦ ﺳ ﻠ ﻄ ﺎ ن آ ل ﻧ ﮭ ﯿ ﺎ ن
)
norādīja: "Vislielākais labklājības
izmantošanas veids ir tās ieguldījums izglītotu un apmācītu cilvēku paaudžu radīšanā."4 …
Maģistra darbs “Iekļaujošā izglītība Apvienotajos Arābu Emirātos: problēmas un ieteikumi” mērķis ir izpētīt Apvienoto Arābu Emirātu izglītības rīcībpolitiku, problēmas un izstrādāt ieteikumus iekļaujošās izglītības attīstības pilnveidei. Darbā izmantotās pētījumu metodes: dokumentu un pētījumu analīze, aptaujas un salīdzinošā jeb komparatīvā metode. Maģistra darbs sastāv no četrām daļām: Pirmajā daļā tiek apskatīta Apvienoto Arābu Emirātu iekļaujošās izglītības būtība un jēdzieni, iekļaujošās izglītības vēsture, attīstība un ricībpolitika. Otrajā daļā tiek apskatīti un definēti trūkumi un problēmas iekļaujošajā izglītībā AAE, kā arī identificētas problēmas un trūkumi ar ko saskaras AAE skolotāji sakarā ar iekļaujošo izglītību. Trešajā daļā tiek apkopoti un aprakstīti aptauju dati no Latvijas skolu skolotājiem un skolu vadītājiem, izceļot galvenās problēmas iekļaujošajā izglītībā. Ceturtajā daļā tiek apkopoti ieteikumi, kā veiksmīgāk īstenot iekļaujošo izglītību, sniedzot personīgus un uz Apvienoto Arābu Emirātu pētījumiem balstītus secinājumus, kā arī personīgajā praksē pieņemtiem risinājumiem saistībā ar iekļaujošo izglītību. Darba rezultātā tika izdarīti galvenie secinājumi: 1.AAE valsts filozofija ir ļoti stingri motivēta un balstīta uz nepārtrauktu attīstību, gan ekonomiski, gan sabiedrības izglītības līmenī, lai nodrošinātu drošu nākotni valstij un tautai, tādēļ arī valsts lielu uzsvaru liek uz tautas izglītošanu. 2. Lai gan AAE tiek pievērsta liela uzmanība izglītībai, tā nav pirmā prioritāte valstī, kur dominē ekonomika un naudas pelnīšana. 3. People of Determination jeb apņēmīgo cilvēku- skolēnu tiesības uz vienlīdzīgu un taisnīgu izglītību ir atrunātas kopš 2006.gada konstitūcijas likuma Nr. 29, tomēr AAE konstitūcija ir likusi lielu fokusu uz POD – skolēniem, taču nav atrunāta politika par talantīgajiem jeb apdāvinātajiem skolēniem un to pilnvērtīgu attīstību, kā arī veiksmīgu pašizaugsmi iekļaujošajā izglītībā. 4.AAE tiek īstenota iekļaujošā izglītība un nodrošināti speciālās izglītības pakalpojumi. 5.AAE jēdziens “ iekļaujošā” izglītība, nozīmē to, ka visiem ir tiesības iegūt izglītību atbilstoši katra indivīda spējām, bet jēdziens “speciālā izglītība” nenozīmē izdalījumu vai atstumšanu, bet norāda uz konkrētu skolēnu grupu, vai tie būtu SEND, POD, talantīgie vai 92 skolēni ar individuālu izglītības plānu. Neatkarīgi no skolēna visi skolēni mācās kopīgi neizdalītās klasēs. 6.Neatkarīgi no valsts ekonomiskās attīstības, izglītības sistēmā ir vieta izaugsmei un attīstībai. 7.AAE joprojām ir pietiekami daudz vietas jaunu tehnoloģiju ieviešanai mācību procesos. Darba izstrādē tika izmantota zinātniskā literatūra, publikācijas, dokumenti un anketas. Darbs sastāv no 129 lappusēm, tajā ietverti 7 pielikumi. Darba izstrādē izmantoti 66 literatūras avoti. Atslēgvārdi:iekļaujošā izglītība, speciālā izglītība, apņēmības pilnie cilvēki, Apvienotie Arābu Emirāti
Materiāls sastāv no PDF faila un Power Point prezentācijas.





















































































































































