Autors:
Vērtējums:
Publicēts: 20.02.2007.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Pamatskolas
Literatūras saraksts: 2 vienības
Atsauces: Nav
  • Referāts 'Krāsu izmantojums latviešu tautasdziesmās', 1.
  • Referāts 'Krāsu izmantojums latviešu tautasdziesmās', 2.
  • Referāts 'Krāsu izmantojums latviešu tautasdziesmās', 3.
  • Referāts 'Krāsu izmantojums latviešu tautasdziesmās', 4.
  • Referāts 'Krāsu izmantojums latviešu tautasdziesmās', 5.
  • Referāts 'Krāsu izmantojums latviešu tautasdziesmās', 6.
  • Referāts 'Krāsu izmantojums latviešu tautasdziesmās', 7.
  • Referāts 'Krāsu izmantojums latviešu tautasdziesmās', 8.
  • Referāts 'Krāsu izmantojums latviešu tautasdziesmās', 9.
  • Referāts 'Krāsu izmantojums latviešu tautasdziesmās', 10.
  • Referāts 'Krāsu izmantojums latviešu tautasdziesmās', 11.
  • Referāts 'Krāsu izmantojums latviešu tautasdziesmās', 12.
  • Referāts 'Krāsu izmantojums latviešu tautasdziesmās', 13.
  • Referāts 'Krāsu izmantojums latviešu tautasdziesmās', 14.
SatursAizvērt
Nr. Sadaļas nosaukums  Lpp.
  Ievads    5
  Krāsu nozīme cilvēku dzīvē    7
  Baltā krāsa    11
  Melnā krāsa    13
  Zaļā krāsa    17
  Sarkanā krāsa    19
  Dzeltenā krāsa    21
  Pelēkā krāsa    25
  Zilā krāsa    27
  Secinājumi    29
  Izmantotā literatūra    31
Darba fragmentsAizvērt

Krāsainība ir viena no mūsu pieredzes lietu pamatīpašībām, un bieži vien krāsa ir pati pirmā, ko uztveram, iepazīdamies ar kādu priekšmetu. Krāsu nozīmes, bet īpaši krāsu pārdzīvojumu pētīšana ir vēl jauna zinātnes nozare.
Runājot par krāsu nozīmi cilvēka dzīvē , jāmin, ka viens no pagaidām iegūtajiem vispārīgajiem atzinumiem ir tas, ka dažādas krāsas ierosina dažādus pārdzīvojumus vienam un tam pašam indivīdam, bet arī vienas un tās pašas krāsas apskate dažādām personām rada dažādību pārdzīvojumu kvalitatīvajā sastāvā. ja piemēram, vairākām personām liktu aprakstīt kādu tikko skatītu pavasara vai vasaras ainavu dabā, tad šais aprakstos būtu vērojamas krasas atšķirības krāsu ziņā. Dažam skatus vairāk būtu saistījis debesu zilums, citam dažādie zaļi augu valsts toņi, vēl citam ziedu raibums. Tas tāpēc, ka vairumam cilvēku ir vismaz viena vai dažas patīkamākās krāsas. Tās viņus it kā iepriecina, ierosina, vai nomierina. Daudzreiz apzinīgi, bet visumā neapzinīgi viņu skats meklē šīs krāsas; biežāk viņi arī izvēlas sev šādas krāsas priekšmetus. Krāsu patikas vai nepatikas saknes meklējamas divos virzienos: objektīvajā, t.i. pašā krāsā, un subjektīvajā, t.i., skatītājā.
Jautājums par to kādas krāsas vislabāk patīk, stipri atkarīgs no skatītāja nacionalitātes. Ir uzskats, ka Eiropas dienvidu un tropisko apgabalu tautām patīk spilgtās un siltās krāsas: sarkana, dzeltena, oranža, brūna, bet ziemeļu tautām atturīgās neitrālās- balta, melna pelēka un tā sauktās aukstās krāsas; zaļa, zila, violeta. Šāds spriedums balstās uz tautas tērpu krāsu analīzes. Rodas jautājums, vai nebūtu kādas citas metodes, kas dotu vienveidīgākus un tomēr drošus rezultātus par tautas krāsu patiku, nekā dod tautas tērpi. Te tad nu nonākam pie folkloras materiālu izmantošanas šādiem nolūkiem. Savāktais tautas gara mantu krājums ir stabils, un stingrā formā tvertais saturs, tas īpaši sakāms par tautasdziesmām, ir uzglabājis tautas gara ainu zināmā mērā negrozītu cauri pat vairākiem gadu simteņiem. Šī aina ir daudz pilnīgāka un vispusīgāka par to, ko var dot tautas tērpu analīze, jo ietver sevī daudz plašākas apkārtnes skatījumu.…

Autora komentārsAtvērt
Atlants