-
Pieprasījumu elastības būtība
Bezmaksas!
Pieprasījuma līknes nobīžu cēloņi
1. Ienākumu izmaiņas. Reālo ienākumu pieaugums vairumā gadījumu izraisīs preču un pakalpojumu pieprasījuma palielinājumu; ienākumu samazinājums savukārt samazinās pieprasījumu pēc daudzām precēm un pakalpojumiem. Precīzāk izsakoties, tās ir pēcnodokļu ienākuma izmaiņas, kas ietekmē pieprasījumu. Tas nozīmē, ka ienākuma nodokļa un sociālās nodrošināšanas maksājumu izmaiņas var atstāt nozīmīgu ietekmi uz pieprasījumu un pieprasījuma līknes novietojumu.
Tomēr pastāv daži apstākļi, kad reālo ienākumu palielinājums var izraisīt preču un pakalpojumu pieprasījuma samazinājums. Dažas preces tiek sauktas par mazvērtīgām ( sliktākā kvalitāte ) precēm, jo, reālajiem ienākumiem palielinoties, cilvēki tās pirks mazāk. Tas, kādas preces tiek pieskaitītas pie „ mazvērtīgām”, lielā mērā ir atkarīgs no esošā dzīves līmeņa. Piemēram, Rietumeiropā un Ziemeļamerikā ir samazinājies pieprasījums pēc sabiedriskā transporta, jo, ienākumiem palielinoties, daudzi cilvēki ir spējīgi iegādāties personiskos automobiļus. Dažos reģionus jau daudzus gadus samazinās pieprasījums pēc maizes. Pieaugot dzīves līmenim, maize ieņem arvien mazāku daļu cilvēku pārtikā. Kad reālie ienākumi bija daudz zemāki, maize ieņēma galveno vietu daudzu cilvēku uzturā.
Reālo ienākumu palielinājums samazinās pieprasījums pēc sliktas kvalitātes precēm un zīm. 2.3. nobīdīs to pieprasījuma līknes pa kreisi.
2. Citu preču cenu izmaiņas. Aizvietotājpreces ( substitūti ). Kā jau atzīmējām iepriekš, daudzām precēm ir līdzīgas aizvietotājpreces. Vienas šādas preces cenas izmaiņas ietekmēs pieprasījumu pēc tās aizvietotājiem. Dažādi margarīna veidi ir cits cita aizstājēji. Viena veida margarīna cena palielinājums, bez šaubām, izraisīs citu veida margarīna pieprasījuma palielinājumu.
…
Visas firmas zina, ka tās pārdos vairāk preču, ja pazeminās to cenas, un, iespējams, ka tās pārdos mazāk, ja preču cenas paaugstinās. Firmas vēlas zināt, kā preču cenu izmaiņas ietekmēs to kopējos ienākumus. Ekonomikā vārds „ pieprasījums” attiecas uz vēlmi pēc preces, kas balstītās uz vēlmi un spēju maksāt noteiktu cenu par šo preci vai pakalpojumu. Svarīgi ir atzīmēt, ka firmas tikai tad turpina piedāvāt preces un pakalpojumus, ja viņas varēs to pārdot par cenām, kas sedz to izdevumus. Citiem vārdiem, preces vai pakalpojuma piedāvājums būs tikai tad, ja pastāvēs pieprasījums pēc tā – firmas nepiedāvās preces un pakalpojumus vienkārši tāpēc, ka cilvēki to vēlas. Referātā tiek atspoguļtas elastības formulas, elastības faktoru ietekme, līknes izmaiņās, pieprasijuma līkns formula, cenas faktori.