• Konkurence un tirgus struktūra. Firmas rīcība tirgū

     

    Eseja6 Ekonomika

Vērtējums:
Publicēts: 12.11.2008.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Augstskolas
Literatūras saraksts: Nav
Atsauces: Ir
  • Eseja 'Konkurence un tirgus struktūra. Firmas rīcība tirgū', 1.
  • Eseja 'Konkurence un tirgus struktūra. Firmas rīcība tirgū', 2.
  • Eseja 'Konkurence un tirgus struktūra. Firmas rīcība tirgū', 3.
  • Eseja 'Konkurence un tirgus struktūra. Firmas rīcība tirgū', 4.
  • Eseja 'Konkurence un tirgus struktūra. Firmas rīcība tirgū', 5.
  • Eseja 'Konkurence un tirgus struktūra. Firmas rīcība tirgū', 6.
Darba fragmentsAizvērt

Ikdienā, iepērkoties tirgū, mēs esam ievērojuši, ka ir liela viena veida preču daudzveidība, piemēram, gaļas izstrādājumi, turpretī pasta pakalpojumus veic tikai Latvijas pasts un dažas starptautisko pārvadājumu firmas. Tas ir tāpēc, ka pastāv dažādas tirgus struktūras ar noteiktu konkurences pakāpi. Līdz ar to cenas lielumu ietekmē ne tikai noteiktas preces pieprasītais un piedāvātais daudzums, bet arī konkurence. Tā ir neatņemama tirgus ekonomikas sastāvdaļa. Tirgus ekonomika bez konkurences nav iedomājama.
Konkurence ir cīņa starp konkurentiem par visizdevīgākajiem preču pārdošanas un pirkšanas nosacījumiem. Tā ir divu vai vairāku personu vai arī organizāciju meģinājumi iegūt vienas un tās pašas preces, pakalpojumus vai ražošanas un finanšu resursus. Tas nozīmē, ka patērētāji konkurē ar citiem patērētājiem. Bet ražotāji konkurē ar citiem ražotājiem.
Tiek apskatīti šādi konkurences veidi: 1. pilnīgā konkurence; nepilnīgā konkurence, kurā ietilpst 2. monopols un monopsons; 3. oligopols un oligopsons; 4. monopolistiskā konkurence. Atbilstoši konkurences veidiem pastāv četras dažādas tirgus situācijas jeb veidojas noteikta tirgus struktūra.

Pilnīgā konkurence iespējama, ja:
• Neatkarīgi viens no otra tirgū darbojas daudz pircēju un pērdevēju (preces un pakalpojumi tiek pārdoti tikai par tirgus līdzsvara cenu. Slepenas vienošanās par ražošanas apjomu un preces cenu ir gandrīz neiespējamas, jo netiek kontrolēta cena);
• Pārdevēji piedāvā identisku produktu tirgū (tirgū patstāvīgi darbojas liels skaits relatīvi mazu uzņēmumu);
• Pircēji ir labi informēti par piedāvātajām precēm un pakalpojumiem tirgū (informāciju nodrošina tirgus un tā ir pieejama visiem tirgus dalībniekiem);
• Pārdevēji var viegli iekļūt tirgū un arī to atstāt (likumdošana nepareds nekādus ierobežojumus šajā procesā).

Autora komentārsAtvērt
Atlants