-
Organizācijas personāla vadības stratēģija starptautiskā kultūrvides aspektā
Darbība starptautiskajos uzņēmumos ir ļoti sarežģīta un komplicēta. Tas ir saistīts ne tikai ar lielo darbinieku skaitu, dažādās valstīs, bet arī ar to, ka katrā valstī ir savas īpatnības un katra uzņēmuma struktūrvienība ir atsevišķa organizācija, kas ne vienmēr spēj ar citām struktūrvienībām veidot vienu kopīgu organizāciju. Tieši tāpēc rodas problēmas, izlemt par to, vai nepieciešama vienota personāla vadības stratēģija starptautiskas organizācijas meitas uzņēmumos. Ja organizācijas meitas uzņēmums ir radniecīgs mātes uzņēmumam, tad problēmas ar vienotas personāla vadības stratēģijas izveidošanu un uzturēšanu ir mazākas. Nepieciešams izstrādāt bāzes stratēģiju, kuru pēc tam pielāgo meitas uzņēmums savas organizācijas kultūras prasībām.
Savukārt, ja meitas uzņēmums būtiski atšķiras no mātes uzņēmuma (piemēram, meitas uzņēmums ir mātes uzņēmuma veidots riska uzņēmums, vai arī pārstāv citu nozari), tad vienota personāla vadības stratēģijas ieviešana jau radīs lielākas problēmas, jo meitas uzņēmums jutīsies vairāk autonoms, nejutīs ciešu saiti ar mātes uzņēmumu. Tas savukārt izraisīs to, ka meitas uzņēmumā radīsies neapmierinātība ar to, ka mātes uzņēmums- kas viņu skatījumā ir pavisam cits uzņēmums- jaucas viņu iekšējās lietās un parāda savu pārākumu. Pat labi veidotās darbinieku attīstības programmas, kurās būs ieviesta dzīvē darbinieka rotācija, radīs tikai neapmierinātību, jo to rezultātā „spožie prāti” aizplūdīs uz mātes uzņēmumu, samazinot meitas uzņēmuma konkurētspēju.
Šajā gadījumā, lai saglabātu abu uzņēmumu konkurētspēju, personāla vadības stratēģija jāizstrādā, balstoties uz visaptverošas kvalitātes vadību. Visaptveroša kvalitātes vadība ir tāda uzņēmuma iekšējā kultūra, kurš ir apņēmies, nepārtraukti pilnveidojoties, sasniegt klientu apmierinātību. Šī kultūra atšķiras dažādās ražošanas vai pakalpojumu sniegšanas nozarēs, kā arī dažādās valstīs, bet tai ir vienoti būtiskie principi, kas tiek ieviesti, lai nodrošinātu uzņēmumam lielāku tirgus daļu, palielinātu ienākumus un samazinātu izmaksas. Visaptveroša kvalitātes vadības filozofija uzņēmumam ir veids, kā izpildīt visu ieinteresēto pušu vēlmes un gaidas efektīvi un produktīvi, nepārkāpjot ētiskās vērtības.
…
Organizācijas kultūra ir visi dokumentos ierakstīti un nerakstīti principi un vērtības. Tas ir uzvedības modelis, kurš satur organizācijai raksturīgās ideoloģijas, pārliecības un citas vērtības, saskaņā ar kurām darbiniekiem ir jāpilda darba pienākumi un jāuzvedas. Organizācijā tiek sagaidīts, ka darbinieki uzvedīsies saskaņā ar to. Uzņēmuma kultūra ir kā kopīgi izprotamu priekšnosacījumu modelis, kas grupu tur kopā un tiek nodots tālāk jaunajiem darbiniekiem kā racionāli un emocionāli pareizs priekšstats, kā risināt dažādas organizācijas problēmas. Katram uzņēmuma ir savs stils, īpašas metodes problēmu risināšanai, savas vērtības, tradīcijas, sava konflikta risināšanas pieredze un īpaša savstarpējās sadarbības sistēma. Spēcīga korporatīva kultūra un tās cieša sadarbība ar uzņēmuma stratēģiju ir varena personāla vadības svira, kas uzlabo uzņēmuma darbu. Organizācijas korporatīvā kultūra jāveido balstoties uz šādiem uzdevumiem: • Izveidot atbilstošu un darba spējīgu struktūru • Novirzīt pietiekamus resursus stratēģiski svarīgām sfērām un struktūrām • Izstrādāt un īstenot stratēģiju pastiprinošus pasākumus • Izmantot pirmrindas pieredzi un labāko praksi izpildes uzlabošanai • Izveidot iekšējās nodrošināšanas sistēmas • Veikt iekšējo vadību stratēģijas virzībai un īstenošanai • Veikt personāla motivācijas politiku un izstrādāt atalgojumu sistēmu