-
Sociālā pedagoga loma mobinga mazināšanā sākumskolas klasēs
Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
Ievads | ||
Mobinga jēdziena skaidrojums sākumskolas kontekstā | ||
2. | Skolas iespējas mobinga mazināšanā | |
2.1. | Pedagogu iespējas mobinga mazināšanā | |
2.2. | Pozitīvas skolas vides nozīme mobinga mazināšanā | |
2.3. | Skolas un vecāku sadarbības iespējas mobinga mazināšanā | |
3. | Sociālā pedagoga iespējas mobinga mazināšanā sākumskolā | |
3.1. | Skolas sociālā pedagoga darbības vispārējs raksturojums | |
3.2. | Sociālā pedagoga profilaktiskā darbība mobinga mazināšanā | |
3.3. | Sociālā pedagoga ieteikumi mobinga mazināšanai sākumskolā | |
Nobeigums |
Bērni visā pasaulē, arī Latvijā cieš no mobinga savu vienaudžu vidū. Psiholoģiskā un fiziskā vardarbība skolās diemžēl ir ļoti izplatīta. Gadījumi ir līdzīgi, tomēr katrs no tiem ir individuāls. Bērni, un it īpaši pusaudži, mēdz būt cietsirdīgi. Viņi visu mēra pēc savas mērauklas, jo viņiem vēl nav pietiekamas dzīves pieredzes un zināšanu par cilvēku savstarpējām attiecībām, par dažādu dzīves situāciju cēloņiem un sekām, par iespēju risināt konfliktus nevardarbīgā veidā. Ikvienam ir zināmi tādi sarunvalodā lietoti jēdzieni kā „apcelšana”, „ņirgāšanās”, „pāri darīšana”. Šobrīd ir izveidojies pilns iemeslu komplekts, kas padara daudzus bērnus par iespējamiem mobinga upuriem. Tas ir vecāku uzmanības trūkums, nepilnās ģimenes, mazattīstīti sociālie dienesti, pārgurušie un nomāktie skolotāji, kuriem bieži vien pietrūkst laika un spēka mājasdarbu labošanai, lai vēl pievērstos skolēnu savstarpējo attiecību novērošanai. Arī tehnoloģiskā attīstība pieder pie šiem faktoriem. Internets, kas nereti rada plaisu starp bērniem un vecākiem, jo vecāki nesaprot bērna apmātību ar datoru. Ja bērni aug nesaprasti un „savā vaļā”, tad valda arī savvaļas likums: izdzīvo stiprākais. Visi šie faktori veicina mobingu.
Sekas, ko rada mobings, var iespaidot bērna dzīves uztveri, attīstību un personības veidošanos. Tas galvenokārt izraisa psiholoģiskas un emocionālas problēmas, bet mobinga sekas var būt arī fiziski miesas bojājumi un traumas. …
Diplomdarba „Sociālā pedagoga loma mobinga mazināšanā vidusskolas 1.-4. klasēs” mērķis ir izpētīt mobinga veidus un izzināt sociālā pedagoga iespējas mobinga mazināšanā sākumskolā, analizējot mobinga cēloņus un sekas, kā arī apskatīt skolas un vecāku lomu mobinga mazināšanā, īpaši akcentējot skolas sociālā pedagoga profilaktisko darbību. Mobings ir parādība, kas reāli pastāv un sagādā ne mazums problēmas daudziem sākumskolas skolēniem. Mobingam sākumskolā nav racionāla skaidrojuma, taču tas izpaužas ļoti spilgti un atstāj nelabvēlīgu ietekmi uz visu vēlāko bērna dzīvi, kā arī izpaužas kā bērna nepilnvērtīga psihoemocionālā attīstība, veidojot mobinga upurim zemu pašnovērtējumu un pašapziņu.