Autors:
Vērtējums:
Publicēts: 28.10.2010.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Augstskolas
Literatūras saraksts: Nav
Atsauces: Nav
  • Eseja 'Peļņa - ražošanas motivētāja', 1.
  • Eseja 'Peļņa - ražošanas motivētāja', 2.
Darba fragmentsAizvērt

Oligopols - tirgus veids, kurā ir divi vai vairāki pārdevēji. Oligopola gadījumā uzņēmēji (ražotāji) vienojas par savas preces cenu. Konkurentu ieeja šādā tirgū ir ļoti grūta vai pat neiespējama. No uzņēmumiem Latvijā par oligopolajiem uzņēmumiem var minēt "Tele2" , "LMT" un "Bite". Piemēram, Latvijas cukura tirgus. Tas var būt saražots vai nu Liepājas, vai nu Jelgavas cukura fabrikā. Ir tikai divi uzņēmumi, kas ražo cukuru. Abi ražo standartizētu preci – cukura pakās un cukura maisos. Uzņēmumi it kā nevar ietekmēt cukura cenu, jo jāsacenšas par pircējiem. Katru gadu Latvijā 10000 tonnu saražotā cukura netiek nopirkts. Tomēr uzņēmumi var būtiski ietekmēt preču cenu, savstarpēji vienojoties. Šo vienošanos var veikt ar mazām izmaksām, un ieguvēji būtu abi uzņēmumi. Bieži parādās informācija, ka līdzīgas vienošanās cenšas noslēgt degvielas izplatītāji. Oligopolā ir grūti iekļūt tirgū. Lai sāktu cukura ražošanu, vajag iegādāties sarežģītas, dārgas iekārtas, daudz līdzekļu jāiegulda cukurbiešu iepirkšanā, un šie līdzekļi atgriezīsies ilgā laikā. Grūti arī izkļūt no tirgus, jo ko gan citu var darīt ar cukura ražošanas iekārtām. Ja gribētu ražot kaut ko citu šīs iekārtas būtu jāpārdod par lūžņu cenu. …

Autora komentārsAtvērt
Atlants