Vērtējums:
Publicēts: 21.01.2006.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Vidusskolas
Literatūras saraksts: Nav
Atsauces: Nav
  • Konspekts 'Mikroekonomika uzņēmumā', 1.
  • Konspekts 'Mikroekonomika uzņēmumā', 2.
  • Konspekts 'Mikroekonomika uzņēmumā', 3.
  • Konspekts 'Mikroekonomika uzņēmumā', 4.
  • Konspekts 'Mikroekonomika uzņēmumā', 5.
Darba fragmentsAizvērt

„Ekonomikas teorija ir zinātne, kas pēta ierobežoto vai reto ražošanas resursu izmantošanas veidus, lai sasniegtu maksimāli iespējamo vajadzību apmierināšanas līmeni”
savukārt

„Mikroekonomika pēta ekonomikas likumsakarības un tās izpausmes formas atsevišķu saimniecisko vienību līmenī”, citējot V.Nešpora „Ievads mikroekonomikas teorijā”.

Izejot no šiem citātiem, apskatīsim viena uzņēmuma finansiālo stāvokli un iespēju maksimizēt peļņu. Uzņēmumā ir divi darbības virzieni – betona bruģakmens ražošana un ielu izbūve ar bruģakmeni. Izvērtējot, pie kāda tirgus tipa pieder uzņēmums, gribētos teikt, ka pie oligopola tipa. Bruģakmens nozarē darbojas neliels skaits firmu, kuras konkurē savā starpā. Produkts lielos vilcienos ir identisks pēc specifikācijām, receptēm. Bet tomēr mazliet diferencēts – pēc formas, krāsām, virsmas. Tā kā oligopola tipa uzņēmumam svarīgs ir apjoma efekts, tad mūsu uzņēmums stipri piestrādā pie tā. Darbojas tirgū jau 13. gadu, ir lielākais saražotā apjoma ziņā Latvijā, firmai ir sertificēta kvalitātes vadības sistēma (BVQI), kam šobrīd jau ir liela nozīme. Šogad tiek nomainīta tehnoloģiskā iekārta uz modernu un visjaunāko starp Latvijas tāda paša tipa uzņēmumiem. Lai iespējami maksimizētu peļņu, tiek veikti aprēķini katra gada beigās un vēl nākamā gada sākumā (ziemas periods ir veltīts dažāda veida aprēķiniem, ieņēmumu – izdevumu tāmju sastādīšanai u.c., jo šajā laikā betona bruģakmeni neražo un ielu izbūve arī nenotiek), lai noteiktu visoptimālāko cenu produkcijai. Konkurējošo firmu skaits šajā jomā nav liels, bet produkta cena ir diezgan augsta, lai katrs pircējs to varētu atļauties. Tādēļ cenas nevar paaugstināt, turoties līdzi transporta un izejvielu izmaksām. Tas, protams, ir neizbēgami, bet jāatrod risinājums, lai produktu varētu nopirkt ne tikai juridiskās personas un augstākā slāņa pircēji, bet arī privātpersonas un citi iedzīvotāji. Tādā veidā palielinot realizētās produkcijas apjomus.

Autora komentārsAtvērt
Atlants