-
Kompozītu materiālu pielietojuma gaisa kuģu konstrukcijās analīze, konstrukciju raksturojums un to īpatnības
Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
IEVADS | 3 | |
1. | KOMPOZITO MATERIĀLU DEFINĪCIJA | 4 |
2. | ŠĶIEDRU KOMPOZĪTU LIETOJUMS GAISA KUĢOS | 4 |
2.1. | Oglekļa šķiedras materiāli | 5 |
2.2. | Stiklšķiedras materiāli | 6 |
2.3. | Armīda šķiedras materiāli | 6 |
3. | KOMPOZĪTU PLUSI UN MĪNUSI AVIĀCIJĀ | 7 |
4.1. | Automatizetas izgatavošanas process | 9 |
IZMANTOTĀ LITERATŪRA | 17 |
2.2. Stiklšķiedras materiāli
Stiklšķiedras kompozīt materiāli sastāvēs no polimēra matricas un smalkām stikla šķiedrām. Tas ir ļoti viegls, īpaši stiprs un robusts materiāls. Lai arī stiprības īpašības ir savā ziņā zemākas par oglekļa šķiedru materiāliem un ir mazāk stīvi, materiāls tipiski ir daudz mazāk trausls, kā arī pats izejmateriāls būs daudz, daudz lētāks izmaksās. Stiklšķiedras materiāliem piemīt augsta temperatūras noturība, tāpat kā oglekļa šķiedru materiāls, ir ar zemu termiskās izplešanās koeficients. Noturīgi pret dažādiem vides apstāķļiem, sārmiem, skābem. Noturīgs pret pūšanu un koroziju, likvidējot vajadzību pēc pastāvīgas uzturēšanas, noturīgs pret plašu ķimikāliju klāstu, tostarp saldūdeni un sālsūdeni. Materiālam piemīt radioviļņu caurlaidība – tas neradīs traucējumus radio frekvencēs.
Var viegli izveidot jebkādu nepieciešamo formu.
2.3. Armīda šķiedras materiāli
Armīda šķiedras ir karstum noturīgas un stipras šķiedras. Tas tiek lietotas kā aviācijā tā arī militārā pielietojumā priekš bruņu audumiem un balistiskajiem kompozītiem.
Tie ir elastīgi polimēri ar daudz lielāku izturību nekā parasti poliestera, neilona kokvilnas materiāli.
Tipiski armīda šķiedras tiek izmantotas kopā ar epoksīda matricu, jo epoksīds jo tas vislabāk savienojas ar šķiedru virsmu.
Galvenā armīda priekšrocība ir kā daudziem šādiem materiāliem augsta izturība un zems svars. Armīda lamināti var tikt izveidoti tā lai tie būtu termāli stabili nepieciešamajās dimensijās. Pretēji grafītam tie ir triecien izturīgi, un labi absorbē bojājumus.…
Kompozītmateriāli mūsdienu aviācijā ir ļoti plaši lietoti un ir palīdzējuši pārvarēt šķēršļus kas tiktu piedzīvoti lietojot ierastos materiālus. Ir daudzi labi iemesli kādēļ ir vēlams lai gaisa kuģu ražotāji lieto kompozīt materiālus savos gaisa kuģos. Vairāki kompozītie materiāli sasniedz relatīvi lielākus izturības raksturlielumus salīdzinot tos ar tradicionālajiem metāliskajiem materiāliem, samazinot gaisa kuģa svaru un tā arī samazinot degvielas izmaksas un patēriņu uz vienu pasažieri. Kompozītie materiāli var arī būt izturīgāki pret nogurumu no atkārtotiem pacelšanās / nolaišanās cikliem, rezultējoši arī mazākas izmaksas no dārgām inspekcijām gaisa kuģa servisa laikā, un vairāk laiks gaisa kuģim pavadot lidojot un pelnot naudu operatoram. Katru gadu aviācijas industrijā arvien lielāku proporcijas daļu sastāda kompozītie materiāli kā konstrukcijas daļa katrā nākamajā gaisa kuģu paaudzē. 1950. gadā kad stikl šķiedras materiāls tika pirmo reiz lietots Boeing 707 pasažieru lidmašīnā, kompozīti sastādīja vien 2% no kopējiem strukturālajiem materiāliem. Taču tagad, kā piemēram Boeing 787 gaisa kuģī kompozītie materiāli sastāda jau 50% no kopējās GK svara.
PDF formāts.