Autors:
Vērtējums:
Publicēts: 07.04.2007.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Augstskolas
Literatūras saraksts: Nav
Atsauces: Nav
  • Referāts 'Latvijas Republikas budžets', 1.
  • Referāts 'Latvijas Republikas budžets', 2.
  • Referāts 'Latvijas Republikas budžets', 3.
  • Referāts 'Latvijas Republikas budžets', 4.
  • Referāts 'Latvijas Republikas budžets', 5.
  • Referāts 'Latvijas Republikas budžets', 6.
  • Referāts 'Latvijas Republikas budžets', 7.
  • Referāts 'Latvijas Republikas budžets', 8.
  • Referāts 'Latvijas Republikas budžets', 9.
  • Referāts 'Latvijas Republikas budžets', 10.
Darba fragmentsAizvērt

Valsts budžetam ir jānodrošina valsts funkciju veikšana:

Valsts pārvaldes iestāžu darbība
Veselības aizsardzība
Izglītības attīstīšana
Kultūras un sociālo pasākumu finansēšana
Pensiju, pansionātu, bāreņu namu uzturēšana
Autoceļu uzturēšana
Dabas aizsardzība
Dažādu programmu izstrāde un tml.
Budžets ir ieņēmumu un izdevumu saraksts, kas sastādīts noteiktam laika periodam, parasti tas ir gadam. Būtībā tas ir valsts funkciju veikšanai nepieciešamo naudas līdzekļu fonda izveidošanas un izlietošanas plāns, tādēļ tajā atspoguļojas visi ieņēmumu un arī izdevumu veidi.
Pamatbudžets ir budžeta galvenā daļa, kas ietver visus valsts vai pašvaldības ieņēmumus vispārējo izdevumu segšanai.
Savukārt speciālo budžetu veido īpaši iezīmēti ieņēmumi, kas paredzēti konkrētiem mērķizdevumiem. Sākot no 1995. gadu, no valsts pamatbudžeta nodalīja valsts speciālo sociālās apdrošināšanas budžetu un tas kļuva patstāvīgs. Tam ir lielākais īpatsvars valsts speciālajā budžetā. Taču tas nav vienīgais speciālais budžets, jo pavisam to ir vairāk nekā 50. Speciālie budžeti izveidoti daudzos valsts resoros un pilda atšķirīgas funkcijas.
Finanšu ministrija gatavo valsts makroekonomiskās attīstības scenāriju un nodokļu ieņēmumu prognozes, ko apstiprina Ministru kabinets.
Nozaru ministrijas gatavo savas nozares budžeta pieprasījumus, līdzekļu papildus pieprasījumus prioritāriem pasākumiem, tos apkopo Finanšu ministrija un iesniedz Ministru kabinetā.
Ministru kabinets akceptē makroekonomiskās attīstības scenāriju, nodokļu ieņēmumu prognozes, budžeta prioritātes, katras ministrijas maksimālo apjomu nākamajam gadam. Visi ministriju budžeta pieprasījumi un pieteiktās budžeta prioritātes tiek diskutētas Ministru kabinetā un lēmums par finansējuma sadali tiek pieņemts Ministru kabinetā. Ministru kabinets akceptē arī likuma par valsts budžetu un iesniedz to Saeimā.
Saeima izskata valsts budžeta likumprojektu divos lasījumos un lemj gan par ieņēmumu daļu, gan par izdevumu daļu – likumdevējiem ir tiesības mainīt jebkuru normu MK sagatavotajā valsts budžeta likumprojektā. No valsts kopbudžeta valsts budžets veido 76%, pašvaldību budžets-24%.…

Autora komentārsAtvērt
Atlants