Autors:
Vērtējums:
Publicēts: 05.10.2005.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Augstskolas
Literatūras saraksts: 5 vienības
Atsauces: Nav
  • Referāts 'Skolas vadītāja personība, zināšanas un prasmes', 1.
  • Referāts 'Skolas vadītāja personība, zināšanas un prasmes', 2.
  • Referāts 'Skolas vadītāja personība, zināšanas un prasmes', 3.
  • Referāts 'Skolas vadītāja personība, zināšanas un prasmes', 4.
  • Referāts 'Skolas vadītāja personība, zināšanas un prasmes', 5.
  • Referāts 'Skolas vadītāja personība, zināšanas un prasmes', 6.
  • Referāts 'Skolas vadītāja personība, zināšanas un prasmes', 7.
  • Referāts 'Skolas vadītāja personība, zināšanas un prasmes', 8.
  • Referāts 'Skolas vadītāja personība, zināšanas un prasmes', 9.
SatursAizvērt
Nr. Sadaļas nosaukums  Lpp.
  Ievads    2
1.  Skolas vadītāja personība    3
3.  Skolas vadītāja profesionālās īpašības    4
2.  Vai vadītājam jābūt prasmīgam un prasīgam?    5
  Secinājumi    6
  Izmantotās literatūras saraksts    7
  Pielikums    8
Darba fragmentsAizvērt

“Labākais vadītājs ir tas, kurš palīdz cilvēkiem tā, ka tiem visbeidzot viņš nav vajadzīgs. Sliktākais ir tas, kurš ļaujas ļaudīm raustīt sevi šurp un turp. Kur nav uzticības, cilvēki rīkojas krāpnieciskos nolūkos. Vislabākais vadītājs nesaka daudz, bet pateiktais ir no svara. Kad viņš savu darbu ir beidzis, ļaudis saka: “Tas notika pats no sevis.”” /Laoste, 500.g.p.m.ē./
Kas ir vadītājs? Pedagoģijas terminu skaidrojošā vārdnīcā tiek skaidrots, ka vadītājs ir „cilvēks, kas organizē un vada kādu pasākumu, kolektīva vai iestādes darbu u.c. un ir atbildīgs par attiecīgā procesa norisi un sekām.”
Skolas direktors ir skolas kolektīva vadītājs un atbildīgs par skolas darba organizāciju un tā rezultātiem. Viņa galvenā funkcija ir vadīt skolu, rosināt pedagoģisko kolektīvu radošam darbam. Direktors darbojas sistēma „cilvēks – cilvēks”. Vienlaikus viņš ir „priekšnieks” un „padotais”.
Skolas kolektīva veiksmīga darbība ir atkarīga no tā, kas to vada – kāda ir skolas vadība (administrācija), kāda ir tās profesionālā kompetence, vai skolas vadības locekļi prot savstarpēji sadarboties, vai viņi prot kopīgi virzīt kolektīva attīstību.
Skolas direktors ir skolas kolektīva vadītājs un ir atbildīgs par skolas darba organizāciju un tā rezultātiem. Viņa galvenajai funkcijai būtu jābūt vadīt skolu, rosināt pedagoģisko kolektīvu radošam darbam. Latvijas izglītības sistēmas izveide no katras skolas vadītāja prasa lielu mērķtiecību, prasmi saskatīt nacionālās skolas veidošanas ceļus un strādāt tās labā. Būtībā visas šīs personības prasības ir nepieciešamas ne tikai skolas vadības pārstāvim, bet arī klases audzinātājam, jo viņš arī ir savas klases skolēnu vadītājs. Ļoti svarīgs skolas vadības uzdevums ir veidot, nostiprināt, attīstīt un saliedēt savas skolas pedagogu kolektīvu. Saliedējot skolotāju kolektīvu darbam, maksimāli tiek atraisīts katra skolotāja didaktiskais un audzinošais potenciāls.
Šajā sakarā A. Makarenko ir rakstījis: “… arī pats jaunākais, pats nepieredzējušākais pedagogs vienotā, saliedētā kolektīvā, ko vada labs meistars vadītājs, izdarīs vairāk, nekā jebkurš pieredzējis un talantīgs pedagogs, kuram ir nesaskaņas ar pedagogu kolektīvu.”
Kā zināms mūsdienu skola ir visai sarežģīta sistēma, bet, lai kāda sistēma varētu normāli darboties, nepieciešams nodrošināt šīs sistēmas vadību. Vadīt, tas nozīmē - apzinoties sistēmai izvirzīto mērķi; analizējot informāciju, kura saņemta pa atgriezeniskās saites kanālu par sistēmas stāvokli; mēģinot prognozēt vides neplānotas darbības ietekmi - izstrādāt un realizēt tādu vadības lēmumu, lai, sistēmai darbojoties, tiktu iegūts rezultāts, kurš pēc iespējas pilnīgāk atbilstu izvirzītajiem mērķiem.
„Prasmīgi vadītāji vada apstākļus un veido nākotni. Neprasmīgi vadītāji pakļaujas apstākļiem un pakļaujas nākotnei.”…

Autora komentārsAtvērt
Atlants