-
Tranzīta pārvadājumu tiesiskie pamati
NOBEIGUMS
Satiksmes ministrijai, kurai ir pieeja pilna informācija par tranzīta nozares darbību, un tās rezultātiem, savlaicīgi jāreaģē uz negatīvajām izmaiņām (kravu plūsmu samazinājums, frakta samazinājums u.c.), pielietojot dažādus uzraudzības paņēmienus, pārbaudes, ierobežojumus, administratīvos sodus, sankcijas, tādējādi neļaujot transporta nozarei darboties neievērojot regulējošās prasības.
Ir jāseko līdzi starptautiskai likumdošanai, jo Latvijas tranzītu nozarē jābūt informācijai par jaunākajām gaidāmajām izmaiņām, kā arī jābūt Satiksmes ministrijas vērtējumam, cik lietderīgi ir ieviest izmaiņas un ar kādām problēmām varētu saskarties tranzīta nozare, ieviešot jaunos normatīvus savā darbībā.
Satiksmes ministrijai ātri jāreaģē uz izmaiņām citu valstu likumdošanā un jāinformē par tām vietējie uzņēmēji, jo situācijā, kad Krievijas Federācija atcēla TIR karneti, vairums Latvijas loģistikas un transporta uzņēmumu nebija informēti, kā rīkoties šajā gadījumā, līdz ar to robežpunktos ar Krievijas Federāciju veidojās garas rindas. Savlaicīga informēšana palīdzētu izvairīties no šādam situācijām.
Lai kļūtu par tranzītpakalpojumu līderi Baltijas valstu starpā, ir jākoncentrē uzmanība uz sadarbību ar galvenajiem un lielākajiem Latvijas tranzīta pārvadājumu un pakalpojumu patērētājiem, kas ir - Krievija, citas NVS valstis, kā arī Centrālās Āzijas valstis.
…
ES likumdošanas normas un standarti tiek izstrādāti, lai regulētu tirgu un tādā veidā cilvēkiem būtu labāka dzīve un videi mazāks nodarītais kaitējums. Šādā sakarā tiek izvirzītas īpašas prasības arī starptautiskajiem autopārvadātājiem. Katra valsts iekšējā tirgū pati izlemj, kādas tehniskas kvalitātes prasības izvirzīt transporta uzņēmumiem. Latvijas iedzīvotāji ir ieinteresēti, lai šīs prasības pakāpeniski paaugstinātos un transporta infrastruktūra kļūtu arvien labāka. Saistībā ar faktu, ka Latvija ir iestājusies ES, šīs normas tiek salāgotas ar vispārējiem Eiropas valstu standartiem. Latvijas autopārvadātāji ir pielāgojušies ES tirgum, galvenokārt pateicoties atsevišķu valstu spiedienam un noteiktajiem ierobežojumiem. Lai uzņēmēju sniegtais pakalpojums būtu konkurētspējīgs ES tirgū, autopārvadātājiem ir jāpielāgojas šiem noteikumiem. Latvijas uzņēmējiem ir nepieciešamie priekšnoteikumi - labs autoparks, labas zināšanas un labs personāls, lai veiksmīgi integrētos un turpinātu strādāt starptautiskajā tirgu. Likumsakarīgi, ka ES likumdošanas prasību ievērošana palielina pārvadātāju pakalpojumu izmaksas, tādēļ šo prasību ieviešana notiek pakāpeniski. Pastāv risks sagraut šī pakalpojuma tirgu, ja visas prasības tiktu ieviestas vienā dienā, tamdēļ ir noteikti pārejas periodi, lai adaptētos jaunajai situācijai.