Vērtējums:
Publicēts: 21.01.2011.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Vidusskolas
Literatūras saraksts: 6 vienības
Atsauces: Nav
  • Eseja 'Senās Ēģiptes portretu tēlniecība XVIII dinastijas I pusē', 1.
  • Eseja 'Senās Ēģiptes portretu tēlniecība XVIII dinastijas I pusē', 2.
  • Eseja 'Senās Ēģiptes portretu tēlniecība XVIII dinastijas I pusē', 3.
  • Eseja 'Senās Ēģiptes portretu tēlniecība XVIII dinastijas I pusē', 4.
  • Eseja 'Senās Ēģiptes portretu tēlniecība XVIII dinastijas I pusē', 5.
  • Eseja 'Senās Ēģiptes portretu tēlniecība XVIII dinastijas I pusē', 6.
Darba fragmentsAizvērt

„Svētku karalis Līksmības mājā”- neliela, 27, 9 cm augsta melnkoka Amenhotepa III statuja, kuras smalkajā modelējumā meklējamas līdzības ar dziedātājas Mi portretu. Mi portretā īpaši akcentēta galva, smalki izstrādājot parūku. Ķermenis attēlots slaids, ļoti piegulošas, smalka auduma kleitas apņemts. Tumšais koka pamatmateriāls pretstatīts zelta auskariem, rokassprādzei un kaklarotai.
Līdzīgu statusu Senmetam Amenhotepa III laikā ieņēma Amenhoteps, Hapu dēls, kas bija faraona personīgais padomdevējs un ieņēma augstu stāvokli galmā, daudz ticis portretēts. Pēc nāves viņš tika pielīdzināts dievībai un godāts kā medicīnas dievs. Viņa statujām(5.attēls) tika piedēvētas maģiskas īpašības, to apliecina gluds izberzums papirusa vidū, kas radies cilvēkiem bieži pieskaroties, un uzraksts uz pjedestāla: „Nāciet pie manis, jo es varu nodot Amunam- Ra visu, kas man ir pateikts”. Amenhoteps parasti attēlots rakstveža pozā, individualizētiem, smalki modelētiem sejas vaibstiem.
Amenhotepa III sievas Tijes idealizētais portrets(6. attēls) saglabā augstu individualitātes pakāpi. Kobras uz viņas pieres simbolizē Uto un Nekhbet, Lejas un Augšēģiptes dievietes, uz kroņa pamata cartouche- ovāls ierāmējums, kurā rakstīts valdnieces dzimšanas un kroņa vārds.

Autora komentārsAtvērt
Atlants