-
Tirgus sektors
Visas saražotās un pārdošanai piedāvātās preces un pakalpojumi tiek izdalītas privātajās un sabiedriskajās. Privātas preces ir tādas preces un pakalpojumi, kas paredzētas individuālajam patēriņam. Jo tie ir pietiekami mazās vienībās, lai tos spētu atļauties individuālais pircējs. Publiskās preces jeb labumi, atšķirībā no privātajām, ir nedalāmi un neietver sevī izslēgšanas principu . Tādejādi tirgū tiek piedāvātas, galvenokārt, privātās preces un pakalpojumi, un tiem piemīt šādas pazīmes:
• Dalāmība- tās var ražot gan lielās, gan mazās vienībās, dažāda lieluma, lai tās varētu iegādāties katrs pircējs atbilstoši viņa vajadzībām.
• Izslēdzamība- visu preču un pakalpojumu vienībām var noteikt cenu.
Sabiedriskās preces un pakalpojumi- tādi produkti, kas nav dalāmi un ko nevar pārdot atsevišķām individuālam patērētājam, jo nav izslēdzami no konkurējoša patēriņa ar citiem labumiem. To pazīmes :
• Kopīga patērēšana, un tās arī nekonkurē patēriņā ar citām precēm un pakalpojumiem. Un tās vienlaicīgi var lietot liels skaits cilvēku.
• Nav izslēdzamas- ja vien šis produkts ir saražots, tad nav iespējams izslēgt no tā patērēšanas pat tās personas, kas par to nemaksā.
• Nav dalāmas- vairumu sabiedrisko produktu nav iespējams sadalīt sīkās atsevišķās vienībās.
…
Tirgus sektora priekšrocības ir tās, ka ražotājiem un patērētājiem ir lielākas iespējas iegūt informāciju par tirgus cenām. Pilnīga konkurence, privātīpašums un peļņas motīvs nodrošina efektīvu ierobežoto resursu izvietošanu, jaunākās tehnoloģijas ieviešanu ražošanā un jaunu produktu izgatavošanu, lai pēc iespējas labāk apmierinātu ekonomiskās vajadzības. Tirgus sektors darbojas sekmīgāk, ja pastāv noteikti stimuli, kas motivē cilvēkus efektīvai darbībai. Taču mūsdienās pastāvošais tirgus nav spējīgs nodrošināt visu sabiedrības vajadzību apmierināšanu. Šāda parādība, kad tirgus sektors nav spējīgs darboties pilnīgi, tiek dēvēta par tirgus nepilnībām. Tā ir situācija, kad tirgus sektors nespēj nodrošināt ierobežoto resursu efektīvu izvietošanu, sistemātiski radot preču vai pakalpojumu pārprodukciju, vai tās nepietiekamību radušos neregulējamā tirgus sistēmā, pastāvot tādām problēmām, kā sabiedriskās preces, ārējie efekti vai nepilnīga konkurence