Vērtējums:
Publicēts: 14.01.2011.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Augstskolas
Literatūras saraksts: Nav
Atsauces: Nav
  • Konspekts 'Silvija Radzobe "Režisors pirmsrežijas laikmetā"', 1.
  • Konspekts 'Silvija Radzobe "Režisors pirmsrežijas laikmetā"', 2.
  • Konspekts 'Silvija Radzobe "Režisors pirmsrežijas laikmetā"', 3.
  • Konspekts 'Silvija Radzobe "Režisors pirmsrežijas laikmetā"', 4.
Darba fragmentsAizvērt

Kaut arī teātris Eiropā pastāv vairāk nekā divarpus tūkstošus gadu, taču profesija režisors ir radusies tikai nedaudz vairāk kā pirms simt gadiem. Rodas jautājums- kas bija režisors, kad režisora nebija?
Teātra pētnieki ir vienojušies par dažām pamatlietām -
1.profesijas, kas nodarbojās tikai ar iestudēšanu, teātrī nebija līdz pat 19. gadsimtam,
2.izrādes organizēja vai nu dramaturgi, vai aktieri, vai trupu vadītāji, ko sauca par direktoriem.
Viens cilvēks varēja apvienot vairākas vai pat visas no minētajām specialitātēm. Piemēram, Moljērs, kas apvienoja profesijas- dramaturgs, aktieris, trupas direktors un izrāžu iestudētājs. Arī Ādolfs Alunāns tāpat, tikai pievienojas vēl vienu profesiju- pirmais teātra teorētiķis.
500 gadu p.m.ē., kad aizsākās Grieķijas mākslas klasiskais laikmets, teātris ir valsts reliģisko svētku Dionīsiju sastāvdaļa, tādēļ arī valsts organizatoriskā ziņā uzņemas atbildību par dramatisko sacensību sarīkošanu. Dramaturgi iesniedz savas lugas arhontam1, viņš izvēlas trīs, katram autoram piešķir horēgu2. Liela nozīme bija korim, sākumā to veidoja neprofesionāli brīvprātīgie, taču vēlāk tas kļuva profesionālāks.
Tespīds 6. gs beigās pirms mūsu ēras papildus korim ieviesa arī aktieri. Aktiera lomu sākotnēji uzņēmās dramaturgs. Aktiera darbu apmaksāja valsts. …

Autora komentārsAtvērt
Atlants