Autors:
Vērtējums:
Publicēts: 16.02.2007.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Pamatskolas
Literatūras saraksts: Nav
Atsauces: Nav
  • Referāts 'Filosofijas aizsākumi', 1.
  • Referāts 'Filosofijas aizsākumi', 2.
  • Referāts 'Filosofijas aizsākumi', 3.
  • Referāts 'Filosofijas aizsākumi', 4.
Darba fragmentsAizvērt

Filozofijas tapšanas process saistās ar laikmetu, kurā tiek saskatīta līdzība seno Ķīnu, Indijas domām. Jaspers šo laikmetu nosauca par „ASS” laikmetu (aksiāllaiku). ASS laikmets visā reģionā no Ķīnas līdz Indijai, Palestīnai notiek līdzīgi garīgie procesi, bet atšķiras garīgais produkts. 8.-2. gs. pirms Kr. Dz. Izmaiņas materiāla ražošanā. Rietumos pamats ir racionālie argumenti – ar prāta palīdzību tiek pasniegti kā neapšaubāmi. Austrumu domu īsti nevar saukt par filozofiju. Austrumu doma – gudrība. Rietumu ideja – tieksme pēc gudrības.
Mitoloģiskā apziņa – kolektīva, tautas stihiskā darbības process. Mīti ir kolektīvas darbības produkts. Uzdevums bija veidot vienotu kopienu; radīt kopienu, kuras stiprums, vara ir kolektīvā spēkā. Tā ir spēka mobilizācija. Cilvēku vienotība pateicoties: valodai, rituāliem, reliģijai, mistērijai.
Par tautas izcelsmi, dieviem, varoņiem. Tā ir tautas vēsture. Kam mēs piederam, kas ir kopības aizsākumi. Vēl svarīgs komponents mitoloģijā bija rituāli. Rituāls iedarbojas ar darbību – tas ir reāls darbības process. Praktiskās pieredzes nodošana dažādos jautājumos.
Teogonija – kā radušies dievi? Sistematizēja mītus, kā notiek dievu tapšanas process. Sākumā bija haoss – bezdibenis, melnais caurums. Haosam ir radošais spēks. No tā rodas zeme, debesis.
Mītā ir racionāla doma. Skaidrojums ir pārdabisks. Redzama ir cēloņu sakarību ķēde.
Stāsts – eposs – episkais stāsts.
Mīta sairšana ir, jo dzīvē ienāk kaut kas jauns. Kad parādās nauda, tas uzspridzina visu veco sabiedrību. Ekonomikas, matemātikas attiecības, kas saistās ar politisko tieksmi. Sairst arī mitoloģiskie priekšstati. Mīti saglabājas vēl ilgstoši. Rodas pirmie gudrie. 7 gudro galvenais uzdevums bija virzīts uz tautas cilvēku dzīves apjēgu. Šeit uzmanības centrā nonāk cilvēks ne dievi. Runa ir par tikumiskām attiecībām starp cilvēkiem. Tradicionālajā sabiedrībā parādās jaunas personības.
Īsa, optimāla izteiksmes forma. Parādījās autori, autoritāte. Sāka likt viņiem pieminekļus. Nav skaidrojuma, bet ir autoritātes sentences kā secinājums no praktiskās dzīves piemēriem.

Autora komentārsAtvērt
Atlants