Autors:
Vērtējums:
Publicēts: 06.02.2010.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Vidusskolas
Literatūras saraksts: Nav
Atsauces: Nav
  • Prezentācija 'Jaunatnes kultūra 20.gadsimtā', 1.
  • Prezentācija 'Jaunatnes kultūra 20.gadsimtā', 2.
  • Prezentācija 'Jaunatnes kultūra 20.gadsimtā', 3.
  • Prezentācija 'Jaunatnes kultūra 20.gadsimtā', 4.
  • Prezentācija 'Jaunatnes kultūra 20.gadsimtā', 5.
  • Prezentācija 'Jaunatnes kultūra 20.gadsimtā', 6.
  • Prezentācija 'Jaunatnes kultūra 20.gadsimtā', 7.
  • Prezentācija 'Jaunatnes kultūra 20.gadsimtā', 8.
  • Prezentācija 'Jaunatnes kultūra 20.gadsimtā', 9.
  • Prezentācija 'Jaunatnes kultūra 20.gadsimtā', 10.
  • Prezentācija 'Jaunatnes kultūra 20.gadsimtā', 11.
  • Prezentācija 'Jaunatnes kultūra 20.gadsimtā', 12.
  • Prezentācija 'Jaunatnes kultūra 20.gadsimtā', 13.
  • Prezentācija 'Jaunatnes kultūra 20.gadsimtā', 14.
SatursAizvērt
Nr. Sadaļas nosaukums  Lpp.
  Jaunatnes kultūra   
  Jaunatnes kultūras rašanās   
  Jaunatnes attīstība 60.gados   
  Hipiji   
  Rokmūzika 60.gados   
  Jauniešu revolūcijas sekas   
  Elviss Preslijs   
Darba fragmentsAizvērt

Jaunatnes kultūra
20.gs. 50. un 60. gados Rietumeiropā un ASV pusaudžu un jauniešu vecumu sasniedza paaudze, kas nebija pieredzējusi ne badu, ne karu. Skaitliski tā bija visai iespaidīga (pēckara demokrātiskā sprādziena dēļ). Tieši šī, it kā gana aprūpētā un izglītotā paaudze, neparasti spīvi vērsās pret pieaugušo pasaulē iedibināto kārtību. Visos iepriekšējos laikmetos toni sabiedrībā noteica vecākā un vidējā gadagājuma cilvēki. Jaunatne sevi neapliecināja kā patstāvīgs sabiedrisks spēks. Taču 20. gs. otrajā pusē stāvoklis mainījās.
Jaunatnes kultūras rašanās
1950. gados ASV, bet pēc tam arī Lielbritānijā parādījās jaunieši, kas sevi dēvēja par bītņikiem (‘beatnik’). Šis nosaukums bija cēlies no apzīmējuma Beat Generation-(„nomocītā paaudze”) ko ieviesa kāds no jaunajiem amerikāņu rakstniekiem.
„Bītņiki” noraidīja „labklājības sabiedrības” normas un vērtības. Viņi uzskatīja, ka kultūra, ko jaunatnei uztiepj pieaugušie, ir represīva – tā nomāc pusaudžu un jauniešu radošo būtību un pārvērš viņus samierinājušos, sātīgi paēdušos, pašapmierinātos mietpilsoņos.
Saceldamies pret tēvu „represīvo” kultūru, bītņiki slavēja jaunību, anarhiju, bet dažkārt arī vardarbību. Viņiem lielākā vērtība bija brīvība – mākslinieciskajā jaunradē, ģērbšanās stilā, dzimumattiecībās.
Jaunatnes kultūra sevi pieteica ar jaunu mūziku. 50. gados amerikāņu tīneidžeru un nedaudz vecāku jauniešu vidū vētrainus panākumus guva rokenrols.
Pirmā jaunatnes kultūras „zvaigzne” bija Elviss Preslijs – „rokenrola karalis”.
Jaunatnes attīstība 60.gados
1960. gadu vidū sākās ASV intervence Vjetnamā, kas noveda pie masveida jauniešu mobilizācijas un, protams, arī pie masveida protestiem pret valdības politiku.
1968. gadā vairākās ASV lielpilsētās izcēlās melnādaino iedzīvotāju nemieri, kas pārauga grautiņos.
1969. gadā gan ASV, gan Rietumeiropā notika studentu nemieri, visplašākie – Parīzē.
Studenti pieprasīja, lai tiktu īstenotas visaptverošas un kardinālas reformas izglītības sistēmā un tiktu veikta valsts pārvaldes demokratizācija.
60. gados ASV, bet pēc tam – arī citās rietumvalstīs parādījās rokeri – viscaur ādas apģērbā tērpušies motociklisti.
Rokeri cienīja tiešumu, vīrišķību, pašpārliecību un fizisku spēku. Dažiem rokeriem bija nosliece uz agresiju un vardarbību.…

Autora komentārsAtvērt
Atlants