-
Mazais bizness un tā loma Latvijas ekonomikā: attīstības rādītāji no 2006. līdz 2012.gadam
2011. - 2015. g.
Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
Ievads | 3 | |
1. | Mazā un vidēja uzņēmējdarbība | 5 |
1.1. | Mazo un vidējo uzņēmumu būtība | 5 |
1.2. | Mazo un vidējo uzņēmumu Loma | 6 |
2. | Mazo un vidējo uzņēmumu analīze | 9 |
2.1. | Mazo un vidējo uzņēmumu priekšrocības un trūkumi | 9 |
2.2. | Šķēršļi uzņēmējdarbības attīstībai un galvenie pasākumi MVU attīstības veicināšanā | 10 |
2.3. | Svarīgākie ekonomiskie rādītāji 2006.-2012. g. | 12 |
Secinājumi | 15 | |
Informācijas avoti | 16 |
2006.gadā Latvijā bija reģistrēti 13 404 tūkst. uzņēmumu. Tājā paša gadā likvidētu subjektu skaits attiecīgi bija 3 274 tūkst. Vislielākais likvidētu uzņēmumu skaits bija 2007.gadā un sastāda 11 186 tūkst., pie tam, reģistrētu uzņēmumu īpatsvrs bija tikai par 3 000 tūkst. lielāks. Tālāk verojāmas svarstības gan starp reģistrētiem, gan starp likvidētiem subjektiem. Viszemākie raditāji pastāv 2012.gadā un uz šo laiku reģistrētu uzņēmumu skaits nepārsniedz 1 500 tūkst.
SECINĀJUMI
1. Parasti MVU raksturo straujāks izaugsmes temps, spēja elastīgāk pielāgoties tirgus prasībām, relatīvi zemākas izmaksas un augstāka darbības efektivitāte.
2. MVU ir tirgus ekonomikas svarīgākie elementi, jo MVU veicina konkurenci, valsts attīstību, to daļa iekšzemes kopproduktā dažās valstīs pārsniedz pat 50%.
3. MVU bieži uzsāk jaunas iniciatīvas un apgūst specifiskas tirgus nozares, kurās nav ieinteresēti lielie uzņēmumi.
…
Jebkura biznesa pirmsākumi meklējumi mazajos uzņēmumos, jo to radīšana ir nesalīdzināmi vienkāršāka, lētāka un ātrāka. Mazo un vidējo uzņēmumu ieguldījums ir nozīmīgs dažādās tautsaimniecības nozarēs, to daļa iekšzemes kopproduktā dažās valstīs pārsniedz pat 50%. Parasti MVU raksturo straujāks izaugsmes temps, spēja elastīgāk pielāgoties tirgus prasībām, relatīvi zemākas izmaksas un augstāka darbības efektivitāte. Izpildot lielo uzņēmumu piegādes līgumus, aizņemot brīvās tirgus nišas un būdami nozīmīgs nodarbinātības avots, MVU bieži uzsāk jaunas iniciatīvas un apgūst specifiskas tirgus nozares, kurās nav ieinteresēti lielie uzņēmumi. Tieši vidusšķirai, kas pieaug uzņēmējdarbības rezultātā, ir svarīga loma demokrātijas un sociālās stabilitātes nodrošināšanā, godīgas konkurences un privātās iniciatīvas attīstībā.