-
Sabiedrisko attiecību ētika un ētikas kodekss
Secinājumi
Gadās, ka sabiedriskās attiecības tiek saistītas ar manipulāciju vai noklusēšanu. Tāpēc viens no galvenajiem iemesliem, kāpēc svarīga ir sabiedrisko attiecību nozarē strādājošo ētikas ievērošana, ir šīs nozares reputācija un tēls.
Var teikt, ka galu galā ikviens cilvēks ikdienā veic sabiedrisko attiecību darbu un katrs solis demonstrē cilvēka morāles un ētikas līmeni un ikviens rīkojas, balstoties uz to vērtību skalu, kas ir katram no mums.
Autore secina arī to, ka katrai pasaules valstij ir savi ētikas kodeksi un principi pie kuriem viņi mēdz pieturēties.
Ētika ir vajadzīga, lai rūpētos par klientiem, kuri profesionālim uztic savu labklājību. Tās ir arī rūpes par profesiju – profesijas privilēģiju, statusa un koleģialitātes nodrošināšanu.
Kā zināms ne Latvijā, ne pasaulē nav vienota sabiedrisko attiecību ētikas kodeksa. Ir dažādas asociācijas un apvienības, kā arī daudzi ētikas kodeksi. Latvijas situācijā tās ir divas organizācijas – LASAP (Latvijas Asociācija sabiedrisko attiecību praktiķiem) un LSAKA (Latvijas Sabiedrisko attiecību kompāniju asociācija). Abas šīs asociācijas ir pieņēmušas kādus no pasaules ētikas kodeksiem, kuri jāievēro visiem šo organizāciju biedriem. Bet dalība minētajās organizācijās ir pilnīgi brīvprātīga, un nebūt ne visi Latvijas sabiedrisko attiecību speciālisti vai kompānijas ir kādas asociācijas biedri.
Lasot, ko ir veikuši citi pētnieki gan grāmatās, gan internetā var secināt, ka ievērot ētikas normas ir smags darbs ar sevi un citiem, bet tas tomēr nes gandarījumu. Un ir prieks saņemt atzinīgas balvas par labu padarīto darbu. Ētikas darbībām būtu jābūt pārdomātām un saprotamām, kas raisītu cilvēkos uzticību un patiku sadarboties ar šiem PR speciālistiem.
Autore domā, ka sabiedriskajās attiecībās, kā arī daudzās citās profesijās, kurās ir svarīgi ievērot ētikas normas, tik daudz karjeristu ir tādēļ, ka šīs profesijas piedāvā cilvēkiem reālas izaugsmes iespējas, labu atalgojumu, drošību, statusu organizācijā vai sabiedrībā. …
Ētikas kodekss – profesionālās uzvedības normas aprakstošs dokuments, par kura neievērošanu nav likumīga soda. (Lapsa, 2002, 143) Kodeksam nav tikai simboliska nozīme, institūta biedriem ir tiešs pienākums ievērot noteikumus, kurus pārrauga institūta profesionālās prakses komiteja. Ir svarīgi noteikt kontekstu, kādā sabiedrisko attiecību speciālistam ir tiesības darboties. Sabiedrisko attiecību institūts savā kodeksā ir noteicis speciālistu darba standartus. Šis visaptverošais kodekss ietver plašu jautājumu loku saistībā ar godīgumu un konkrēti nosaka: „Sabiedrisko attiecību biedri vienojas uzturēt profesionālos standartus attiecībā uz savu darbu, integritāti, konfidencialitāti, finansiālo īpašumu un personisko izturēšanos. Godīgi izturēties pret darba devējiem, ņēmējiem, klientiem. Labas sabiedrisko attiecību prakses neatņemama sastāvdaļa ir godīga un atbildīga izturēšanās pret sabiedrības interesēm; informācijas ticamības un pareizības pārbaude pirms tā izplatīšanas; nevienam nav tiesību apzināti maldināt klientus, darba devējus, ņēmējus, kolēģus un citus speciālistus par situācijas būtību vai par to, kas var tikt kompetenti pasniegts vai sasniegts.” (Grīns, 2008, 240)