-
Sabiedrisko attiecību profesionālā ētika un starptautiskie ētikas kodeksi
Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
SABIEDRISKO ATTIECĪBU PROFESIONĀLĀ ĒTIKA UN STARPTAUTISKIE ĒTIKAS KODEKSI | 3 | |
SECINĀJUMI | 13 | |
IZMANTOTO AVOTU UN LITERATŪRAS SARAKSTS | 14 |
SECINĀJUMI
x
Tieši profesionālās ētikas kodeksa esamība nosaka atšķirību starp profesiju un kvalificētu nodarbošanos. Sabiedrisko attiecību profesionālās ētikas normas ir jāievēro katram sevi cienošam sabiedrisko attiecību speciālistam. Jāvadās pēc Artura V.Peidža biedrības (ASV) izvirzītajiem principiem, tie ir: runāt patiesību, jo kā jau Jānis Riņķis savā intervijā minēja, ka tikai patiess un godīgs SA speciālists spēj pārstāvēt organizāciju, atzīt radušās problēmas un izklāstīt problēmas risinājumu. Kā arī pierādīt to darbībā, veidot organizācijas reputāciju sabiedrības acīs tā, lai sabiedrība būtu droša, ka organizācijas darbība (uzņēmējdarbība) ir sekmīga un ilgspējīga. Ieklausīties klientā - SA speciālista uzdevums ir paust organizācijas vai sava klienta viedokli. Domāt par nākotni – jebkuram uzņēmumam ir svarīga reputācija, jo lielā mērā no tās ir atkarīga uzņēmuma peļņa. Tāpēc jebkura darbība ir jāveic ne tikai īstermiņa mērķu apmierināšanai, bet arī ilgtermiņā, tikai tā, uzņēmums spēs segt savas saistītas vairāku gadu garumā. Vadi sabiedriskās attiecības tā, it kā no tām būtu atkarīga visa uzņēmuma darbība,- un esi mierīgs, pacietīgs un labvēlīgs – labs sabiedrisko attiecību vadītājs spēj analizēt un reaģēt uz dažādām situācijām, objektīvi izvērtēt radušos situāciju.
Ētika vajadzīga, lai rūpētos par klientiem, kuri profesionālim uztic savu labklājību. Savā ziņā tās ir arī rūpes par profesiju, jo bieži vien sabiedrībā veidojas stereotipi par dažādām profesijām, kas ne vienmēr ir patiesi.
…
Ētika ir ļoti svarīgs sabiedrību regulējošs faktors, kas liecina par vides attīstības līmeni. Ētikas jautājumi ir cieši saistīti ar SA ikdienas praksi. Tie aptver visu publisko attiecību procesu, sākot ar stratēģiju un beidzot ar taktiku. Problēmas izstādājot vienotu PR ētikas kodeksu: PR teorijā un praksē bieži tiek diskutēts par šiem jautājumiem, pieprasot universāla PR darbinieku profesionāla koda izstādāšanu. To paveikt it gandrīz neiespējami, jo katra situācija publisko attiecību darbā ir atšķirīga un, mainoties situācijām, nav iespējams tām visām vienojošu mērauklu likuma izskatā. Tieši tāpat kā prese nevis vienojas par ētikas likumu, bet pieņem kopīgai lietošanai visu akceptētu ētikas kodeksu, arī publiskās attiecības var attīstīt šādu procesu vienīgi uz kopējas vienošanās un apņēmības pamata. Viens no senākajiem sabiedrisko attiecību Ētikas kodeksiem ir Amerikas Sabiedrisko attiecību asociācijas (PRSA – Public Relations Society of America) Ētikas kodekss. Sabiedrisko attiecību speciālistam saskaņā ar Amerikas sabiedrisko attiecību asociācijas izveidoto Ētikas kodeksu, ir jāievēro šādi noteikumi: Sabiedrisko attiecību speciālistam ir jāveic profesionālie pienākumi sabiedrības interešu labā; Sabiedrisko attiecību speciālistam ir jābūt godīgam, ievērojot gan klienta intereses, gan arī sabiedrības intereses un demokrātiskas sistēmas prasības pēc katra cilvēka tiesībām saņemt nepieciešamo informāciju;