-
Dažādu humānistisku teoriju apskats par bērna attīstību, to salīdzinošā analīze
Ļ. Vigotskis (1896 – 1934) krievu psihologs. Ļ. Vigotskis uzskata ka mērķis un piepūle trenē psihi, notiek attīstība. Pedagogam jārealizē individuāla pieeja katram bērnam visā pedagoģiskajā procesā jo īpaši pirmsskolas vecuma bērniem, jo citi bērni spēj vairāk, citi mazāk, lai neiznīcinātu viņu dabisko tieksmi visu izzināt un nodrošināt bērna tālāko interesi par mācībām skolā.
Ēriks Ēriksons (1902 - 1994) uzskata ka, cilvēka personība attīstās stadijveidīgi, katra attīstības stadija noslēdzas ar krīzi un personības attīstības galamērķis ir personības identitātes iegūšana. Katru attīstības stadiju raksturo kāda noteikta psihosociāla krīze , kas ir pagrieziena punkts, kas var būt pozitīvs, gan negatīvs. Ē. Ēriksons vairāk pievērsās domai, ka jāpēta, kā cilvēks pielāgojas dzīvei sabiedrībā.
Ē. Ēriksonam pastāv 8 psihiskās attīstības stadijas kur attīstību stadiju raksturo noteikta krīze, pagrieziena punkts, kur tālākais attīstības virziens var būt gan pozitīvs gan negatīvs. Stadijas ir savstarpēji saistītas un katrā nākamajā stadijā atspoguļojas iepriekšējās stadijas iegūtās atziņas.
(skatīt tabulu, tabulā minēti 5 posmi – līdz 19 gadiem)
L. Kolbergs atzinām bērna tikumiskajai audzināšanai piemīt savas īpatnības. Bērns piedzimstot ir būtne ārpus morāles.
Morāles izpratnes apguvi iedala trīs posmos:
1. Pirmais posms – tiek uzskatīts par virzošo, attiecas līdz 4 un 5 gadiem. Šajā posmā izpaužas bērna egocentriskums. Bērns nespēj vēl atšķirt tīšprātību no nejaušības un tāpēc saskata tikai rīcības sekas nevis apstākļus kas pie tā novedis. Bērns noteikumu pastāvēšanu izprot kā nosacījumu, ka pārkāpjot kādu noteikumi, tam seko sods.
2. Otrais posms – Parādās apzināta attieksme pret tīšprātību un nejaušību. Bērns sāk saprast , ka pieaugušo prasību neievērošana var izraisīt nepatīkamas sekas. Pieaugušais pamatā veic piespiešanu un šī nosacījuma dēļ mazinās bērna egocentriskums un morāles reālisms.
…
Dažādu humānistisku teoriju apskats par bērna attīstību, to salīdzinošā analīze. Žans Piažē, Daniels Elkoņins, Ļevs Vigotskis, Eriks Eriksons, L. Kolbergs un Ā. Ādlers. Piažē pastāv 4 intelektuālās attīstības stadijas: 1. Sensomotorā intelekta stadija no 0 – 2 gadu vecumam, bērns piedzimstot ir apveltīts ar vairākām spējām jeb refleksiem, piemēram, zīšana, daļa ar laiku izzūd taču ir vēl citas – potenciālās – spējas, kas pilnveidojas nobriestot nervu sistēmai, attīstās dažādu kustību koordinācija. 2. Pirmsoperacionālā stadija no 2 – 7 gadu vecumam, bērns darbojas ar materiāliem objektiem, domāšana balstās uz priekštatiem un simbolu izmantošanu, darbojas bērna egocentriskums. Fizisko pieredzi bērns iegūst nonākot saskarsmē ar citiem cilvēkiem, priekšmetiem un dažādiem apstākļiem. Šī fiziskās pieredzes iegūšana nodrošina intelekta attīstību. Tikai darbojoties bērns mācās atšķirt pierasto no svešā, apjaust sevi un savu vietu, rīcības sekas, sāk attīstīties loģiskā domāšanas pamati.




