-
Konflikta analīze
Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
IEVADS | 3 | |
1. | Starppersonu konfliktu tipi | 4 |
2. | Uzvedības taktikas konflikta situācijās | 5 |
3. | Kā atrisināt konfliktu | 7 |
Secinājumi | 9 | |
Izmantotā literatūra | 10 |
Izšķir dažus starppersonu konfliktu tipus.
1. Racionali apzinātais konflikts. Šis konfliktu veids raksturīgs ar to, ka abas konfliktējošās puses apzinās savu pretrunīgo interešu būtību, zina, ka konfliktam ir iemesls. Abas puses zina, par kādām vērtībām noris cīņa, saprot savus un pretinieka nolūkus, apzinās, ka savas pretenzijas nāksies pierādīt. Šis konflikts raksturīgs ar pietiekami racionālu, civilizētu uzvedību konflikta situācijā, gatavību atrisināt konfliktu. ( Omārova S.,1998., 88.lpp.)
Mūsu gadījumā šo konfliktu (racionali apzinātu) provocēja Diāna, kad tikko pamanīja, ka draudzenei patīk viņas puisis. Viņa gribēja saglabāt tik ilgu draudzību ar Ievu. Un viņai bija nesaprotama Ievas uzvedība.
2. Pseidokonflikts. Vienam no oponentiem liekas, ka abu pušu intereses ir nesamierinamas, nekādu kompromisu nevar būt. Vērtības nozīme tiek makslīgi paaugstinata.Šim konfliktam ir vienpusīgs raksturs – viena puse cīnās, otra parasti novēro. Karojoša puse parasti nerēķinās ar pretinieka resursiem. Devīze – „Cīņa līdz uzvarai!” ( Omārova S.,1998., 88.lpp.)
Meiteņu konfliktos šāda tipa konflikts nav bijis.
3.Iracionālais konflikts. Abas konfliktējošās puses ir pārliecinātas, ka tāsšķir pretrunu bezdibenis. Vērtība, par ko noris cīņa, šķiet nedalāma. Uzvarai ir jāmobilizē visi spēki un resursi. Pretinieks ir jāiznīcina. …
Konflikts ir neatņemama un tāpēc normāla dzīves sastāvdaļa. Par konfliktu sauc jebkurus savstarpēji antagonistiskus impulsus, intereses, viedokļus, darbības. Mijiedarbībā ar apkārtējiem ne vienmēr veicas tik labi, kā gribētos. Var gadīties, ka nejūtamies pilnībā saprasti. Bet ir reizes, kad jūtamies tā, it kā mums būtu uzbrukts un tad pirmā doma varētu būt - sadot pretī. Šajos gadījumos rodas spēcīgas emocijas, kas var pat traucēt sadzirdēt to, ko otrs mums saka. Sevišķi sakāpinātās situācijās šādu konfrontāciju varam izjust kā draudus savai labklājībai un rīcībspējai. Ir divi biežāk sastopamie iemesli, kādēļ cilvēki nonāk līdz konfliktam: • Komunikācija nav pietiekami skaidrā veidā un trūkst savstarpēja respekta, lai ieklausoties otra cilvēka teiktajā. • Iesaistītajiem cilvēkiem ir atšķirīgas vajadzības, intereses vai vērtības, kuras bez pārrunām, nevar tikt saskaņotas vai apmierinātas. Konflikts var būt iekšējs – pašā cilvēkā ka pretēju vēlmju, impulsu sadursme, kura ietekmē cilvēka uzvedību un ceļu uz mērķi, ka arī arējs – starppersonu (starpgrupu) konflikts, kurā viena puse traucē otrai kadas darbības veikšanā un mērķu sasniegšanā, jo katrai ir savas intereses.