Autors:
Vērtējums:
Publicēts: 05.04.2007.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Augstskolas
Literatūras saraksts: 3 vienības
Atsauces: Nav
  • Eseja 'Aptaujas posmi. Aptauju veidi. Intervēšana', 1.
  • Eseja 'Aptaujas posmi. Aptauju veidi. Intervēšana', 2.
  • Eseja 'Aptaujas posmi. Aptauju veidi. Intervēšana', 3.
  • Eseja 'Aptaujas posmi. Aptauju veidi. Intervēšana', 4.
Darba fragmentsAizvērt

ir datu vākšanas metode, kura laikā pētnieks saņēm informāciju tieši no iedzīvotāju pārstavjiem, kuri tiek izvēlēti tā, lai viņas atbildes pamatā vārētu droši sēcināt par visiem iedzīvotājiem.
Vajadzīga aptaujai informācija vār būt saņemta dažas veidos – ar telefoninterviju, klātenes (tiešu) interviju vai ar aptaujas ankešu palīdzību. Cilvēki, kas atbild uz jautājumiem, ir respondenti. Paša aptauja dod pētniecībai piecu veidu informāciju:
Faktus. Ar faktiem tiek domāti biogrāfiskas ziņas par respondentu, kuri var būt nepieciešami citu ziņu interpritācijai.
Zināšanas. Pie zināšanām attiecas respondentu domas par apkārtējo vidi, pasauli, tas ir tas, ko viņš zina vai viņam liekas ka viņš zina.
Viedokļus. Viedoklis ir respondentu domu gājiens un uzskati par noteiktiem priekšmētiem, notikumiem.
Attiecības. Pie attiecībam varām attiecināt diezgan stabīlo respondentu garastavokli un viņu noteiktu noteikumu, ideju atzīmes.
Respondentu rīcības pārskatus (поведенческие отчёты/ behavioral reports). Rīcības pārskati – respondentu apgalvojumi par to, kā viņi uzvedas tajā vai citā gadījumā.
Aptaujas procesā jautājumi palīdz apkopot jēdzenus, bet paša pētniecība sastav no atbilžu fiksēšanas (uz šiem jautājumiem).
Aptaujas posmi. Aptaujas pētniecība iekļauj sevī 14 posmus (procedūru veidus):
1. Konceptualizācija – pētīšanas mērķa noskaidrošana, hipotēžu piedavāšana, jēdzenu precizēšana un operacionalizācija;
2. Shematizācija – procedūru (kas ir nepieciešami aptaujai) noteikšana ‘izvēles grupas’(выборки) raksturošana;
3. Instrumentāriju sagatavošana – ankešu un intervijas blanka sastādīšana, jautājumu skaitļa un kārtības noteikšana un citu līdzekļu sagatavošana;
4. Planošana – finanšu, administrātīvu, materiāltehnisku un kadru problēmu apskatīšana (kas ir saistīti ar aptauju);
5. Izvelēs grupas (выборки) sastādīšana – respondentu atlase, atkārībā no metodēm, kas vislabāk atbilst pētīšanai;
6. Instruktēšana – intervetāju sagatavošana, kodētāju un cita personāla sagatavošana aptaujai;
7. Iepriekšēja testēšana – izvēlēta instrumentārija izmēģināšana uz neliela objektu skaitļa, lai parbaudīt vai nav pieļautas kādas kļūdas;
8. Aptauja – izvēlēto respondentu aptauja pa pastu, telefon- vai prīvāta, ar instrumentārija lietošanu;

Autora komentārsAtvērt
Atlants