Autors:
Vērtējums:
Publicēts: 04.01.2005.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Vidusskolas
Literatūras saraksts: 2 vienības
Atsauces: Ir
  • Konspekts 'Sociālo pētījumu metodes. Anketēšana', 1.
  • Konspekts 'Sociālo pētījumu metodes. Anketēšana', 2.
  • Konspekts 'Sociālo pētījumu metodes. Anketēšana', 3.
  • Konspekts 'Sociālo pētījumu metodes. Anketēšana', 4.
Darba fragmentsAizvērt

Pirmkārt, jāizvēlas starp atvērtajiem un slēgtajiem jautājumiem. Atvērtie jautājumi ir tādi jautājumi, kas piedāvā respondentam pašam formulēt savu atbildi, savukārt slēgtie jautājumi piedāvā noteiktus atbilžu variantus, starp kuriem respondentam jāizvēlas. Slēgtie jautājumi ir ļoti populāri, tādēļ, ka tie piedāvā lielāku atbilžu viengabalainību jeb saskaņu, kas palīdz pētniekiem apkopojot datus.

Divkāršs jautājums

Nereti pētnieki liek respondentiem ar vienu atbildi atbildēt uz kompleksu jautājumu, kas sevī ietver divus jautājumus. Parasti, ja jautājumā parādās vārds “un” vajadzētu pārbaudīt vai netiek uzdots divkāršs jautājums, kurš varētu ietvert arī divus jautājumus, uz kuriem respondents varētu gribēt atbildēt atšķirīgi, bet viņu spiež atbildēt ar vienu Jā vai Nē.
Tāpat svarīgi apzināties, vai respondents vispār ir kompetents atbildēt uz konkrētajiem jautājumiem (piemēram, bērns nav kompetents atbildēt par ģimenes ienākumiem). Tāpat jāatceras, ka daudz labāki ir īsi apgalvojumi vai jautājumi, jo respondentam tos vienkārši ir vieglāk uztvert. Vajadzētu izvairīties arī no negatīviem apgalvojumiem (apgalvojumiem ar noliegumu), kas var radīt pārpratumus respondentam.1

Autora komentārsAtvērt
Atlants