Autors:
Vērtējums:
Publicēts: 24.08.2007.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Augstskolas
Literatūras saraksts: 2 vienības
Atsauces: Nav
  • Konspekts 'Vara. Likumdevējvara Latvijā', 1.
  • Konspekts 'Vara. Likumdevējvara Latvijā', 2.
  • Konspekts 'Vara. Likumdevējvara Latvijā', 3.
  • Konspekts 'Vara. Likumdevējvara Latvijā', 4.
  • Konspekts 'Vara. Likumdevējvara Latvijā', 5.
  • Konspekts 'Vara. Likumdevējvara Latvijā', 6.
Darba fragmentsAizvērt

M.Vēbers varu apzīmēja kā iespēju realizēt kādā sociālajā attiecība savu gribu pat par spīti citu pretestībai, vienalga uz šī spēja balstīta. Vara pēc Vēbera domām ir cilvēka iespēja uzspiest savu gribu citiem cilvēkiem un noteikt viņu rīcību. Vara ir vērtība, kas nodrošina un stiprina cilvēka eksistenci. Vara izpaužas kā vienu atkarība no citiem. Šo atkarību var iedalīt trīs pamat veidos: fiziskā atkarība, ekonomiskā atkarība un informatīvā atkarība.
1.Fiziskās atkarības un līdz ar to arī fiziskās varas būtība ir viena subjekta iespēja pēc paša gribas piešķirt, ierobežot vai liegt citam subjektam viņa fizisko eksistenci. Šī vara izpaužas kā nonāvēšanā vai dzīvu atstāšanā, sakropļošanā, fiziskās pārvietošanas ierobežošanā.
2.Ekonomiskās atkarības un līdz ar to arī ekonomiskās varas būtība ir viena subjekta iespēja pēc paša gribas piešķirt, ierobežot vai atņemt citam subjektam viņa eksistences līdzekļus vai nosacījumus šo līdzekļu iegūšanai. Šī vara izpaužas patēriņa vai ražošanas priekšmetu liegšanā vai ierobežošanā.
3.Informatīvā atkarība un līdz ar to arī informatīvās varas būtība ir viena subjekta iespēja pēc paša gribas sniegt vai nesniegt citam subjektam viņa eksistencei nozīmīgas ziņas. Tāda informācija var, piemēram, sagraut vai arī uzlabot subjekta eksistenci sabiedrībā.
Vara ir cilvēku atkarības izpausme. Subjekts, kas pakārtot kādai varai (fiziskais, ekonomiskai vai informatīvai) vienmēr cenšas izvērtēt, kas viņam ir izdevīgāk – pakļauties vai nepakļauties pastāvošajai varai? Tiek izvērtētas morālās vērtības, ekonomiskā izdevība un pat paša dzīvība. Kā raksta M.Ašmanis “arī visrupjākās - fiziskās varas gadījumā, pat fiziskās iznīcināšanas iespējas priekšā varai pakārtotais lēš, kas viņam ir labāk: pakļauties vara baudītāja prasībām un saglabāt savu dzīvību, upurējot savu tuvāko intereses, izdarot nodevību, zaudējot godu, vai labāk pašam aiziet bojā.” Pašsaglabāšanās parasti ir izvēles pamatā, taču līdz noteiktai robežai, kas katram subjektam ir individuāla. Atšķirībā no dzīvniekiem cilvēkam ir svarīga arī sabiedriskā cieņa un pašcieņa.…

Autora komentārsAtvērt
Atlants