Vērtējums:
Publicēts: 20.11.2014.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Augstskolas
Literatūras saraksts: Nav
Atsauces: Nav
  • Konspekts 'Režisors pirmsrežijas laikmetā', 1.
  • Konspekts 'Režisors pirmsrežijas laikmetā', 2.
  • Konspekts 'Režisors pirmsrežijas laikmetā', 3.
  • Konspekts 'Režisors pirmsrežijas laikmetā', 4.
  • Konspekts 'Režisors pirmsrežijas laikmetā', 5.
Darba fragmentsAizvērt

Simbolisma teātra galvenie teatrālās valodas principi ( iedibina Pols Fors, tālāk attīsta Linjē- Po): 1) skatuviskā kompozīcija tiek izprasta kā atdzīvojusies glezna, bieži parādās mēmās ainas, kur aktieri uz brīdi sastingst gleznieciskās pozās; svarīgi divi elementi- fons, uz kra veidot kompozīciju, un pati kompozīcija plaknē ( bareljefs); 2) scenogrāfijas uzdevums nav veidot reālistisku vidi; darbība var notikt uz gleznota fona, arī absolūti neitrālā vidē, ko veido vienkrāsainas kulises un prospekts; melnās kulises, uz kuru fona zūd priekšmeti, melnā tērpti aktieri, tiek sauktas par „melno kabinetu”; 3) liela nozīme ir gaismām- režisori un mākslinieki centās izstrādāt simbolisko krāsu un skaņu atbilsmju alfabētu; krāsainas gaismas maiņas ir signāls par varoņu noskaņojumu, jūtu stāvokļa maiņu. Īpaši tiek piedomāts, kā uz skatuves uz burt sapņa, vīzijas vai murga atmosfēru; 4) kostīmos dominē stilizācijas princips; iecienīts ir antīko togu stilizēts variants, dažkārt visiem uz skatuves ir vienāda pagrieziena un toņa tērpi; 5) izrāde nav iedomājama bez mūzikas; filozofiskā aspektā mūzika tiek traktēta kā signālu straume no pārpasaules; 6) aktierspēlē teksts tiek neslēpti deklamēts un virzīts uz monologu, nozīmīgāks par teksta saturu ir aktiera balss tonis un balss skaņas augstums; runas stils parasti mainās katrā ainā; varonis runā, lai ieklausītos savā iekšējā balsī, nevis partnerī, jo simbolisko varoni primāri interesē viņš pats un viņa iekšējās norises; vienlaikus var skanēt vairāki savstarpēji nesaistīti monologi ( izmanto arī A. Čehovs un vēlāk- absurdisti); kustību partitūrā raksturīgas statiskas kompozīcijas, izmantot pantonīmas elementi.
19. gs. beigās naturālistiskais un simboliskais teātris sagatavoja filozofisko un estētisko ideju bagāžu, kas kalpoja teātra režijas uzplaukumam 20. gs.

Autora komentārsAtvērt
Atlants