Autors:
Vērtējums:
Publicēts: 28.01.2010.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Vidusskolas
Literatūras saraksts: Nav
Atsauces: Nav
  • Konspekts 'Startera izjaukšana, defektēšana, salikšana', 1.
  • Konspekts 'Startera izjaukšana, defektēšana, salikšana', 2.
  • Konspekts 'Startera izjaukšana, defektēšana, salikšana', 3.
Darba fragmentsAizvērt

Tāpat kā akumulatora baterijas, arī startera darbības princips aprakstīts jebkurā grāmatā par automobiļu uzbūvi un remontu. Arī startera uzbūve īpaši nav mainījusies pēdējo septiņdesmit gadu laikā, kopš “Bosch” patentēja starteri ar elektromagnētisko pievilcējreleju.
Automobiļos ar dīzeļdzinējiem sastopami starteri ar iebūvētu reduktoru.
Ja starteris nekādus pārsteigumus nesagādā, tas nav jāaiztiek. Galvenie startera bojājumi izpaužas šādi:
1) starteris nedarbojas nemaz;
2) startera pievilcējrelejs darbojas, bet starteris negriežas;
3) starteris griežas tukšgaitā;
4) starteris griežas ar rāvieniem;
5) starteris griežas ļoti lēni (akumulators darba kārtībā).
Pirmajā gadījumā parasti vainīgs nav pats starteris, bet nepienāk spriegums uz pievilcējreleju. Šajā gadījumā ar sprieguma indikatoru jāpārbauda spriegums startēšanas režīmā uz startera spaili, pie kuras pieslēgts tievais vads. Ja indikators spriegumu uzrāda – bojāts startera pievilcējrelejs, ja neuzrāda, iespējams, bojāts aizdedzes slēdzis vai pārrāvums elekrtoinstalācijā.
Otrajā gadījumā, ja vaina parādās periodiski, iespējams apdeguši pievilcējreleja kontakti. Lai pārliecinātos par bojājuma cēloni – pievilcējrelejs vai startera dzinējs, ar skrūvgriezi uzmanīgi jāsavieno abas pievilcējreleja kontaktskrūves (pie vienas pievienots resns vads no akumulatora, pie otras – resns vads no startera). Ja starteris sāk griezties tukšgaitā, bojāts pievilcējrelejs, ja negriežas, bojāts startera dzinējs.
Trešajā gadījumā viennozīmīgi bojāta brīvgaitas rumba (tā saucamais “bendikss”). Vēl šajā gadījumā pastāv iespēja, ka norauti zobratu zobi, bet līdz pilnīgai sazobes pazušanai starteris ilgstoši būs darbojies ar lielu troksni.
Ceturtajā gadījumā iespējams, ka nodilušas oglītes vai rotorā ir vijumu pārrāvumi vai bojāts rotora kolektors.
Piektajā gadījumā iespējams, ka ieķīlējušies startera gultņi, ir īsslēgti statora vijumi un citi bojājumi. Darbinot starteri, instrumentu paneļa kontrolspuldzītes kļūst tumšākas. Bieži vien šajā gadījumā bez vajadzības tiek pirkts jauns akumulators.

Autora komentārsAtvērt
Atlants