Autors:
Vērtējums:
Publicēts: 13.11.2008.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Augstskolas
Literatūras saraksts: Nav
Atsauces: Nav
  • Konspekts 'Intelekts', 1.
  • Konspekts 'Intelekts', 2.
  • Konspekts 'Intelekts', 3.
  • Konspekts 'Intelekts', 4.
  • Konspekts 'Intelekts', 5.
  • Konspekts 'Intelekts', 6.
  • Konspekts 'Intelekts', 7.
  • Konspekts 'Intelekts', 8.
Darba fragmentsAizvērt

Intelekts – intellectus – tulkojumā no latīņu valodas nozīmē prāts.
Intelekts ir ļoti plašs jēdziens, un tā definīciju veidojuši daudzi psiholoģijas pētnieki. Viena no definīcijām skaidro intelektu kā intelektuālo spēju struktūru jeb spēju risināt uzdevumus. Tas ietver uzkrātās zināšanas, domāšanas īpatnības, praksi un spēju to visu apvienot. Intelektu iespaido iedzimtības un vides faktori. Intelektuālās spējas attīstās visu mūžu.
Viens no nozīmīgākajiem darbiem intelekta pētījumos bija Čarlza Darvina ( 1809-1882 ) «Sugu izcelšanās». Grāmata būtiski iespaidoja daudzu pētnieku darbus, tai skaita arī cilvēka intelekta izpēti un tā attīstības specifiku. Darvins atzīmēja, ka cilvēka spējas ir zināmā mērā zemāku dzīvnieku spēju turpinājums.

Darvina brālēns Frensis Galtons bija pirmais, kas izmantoja Darvina teoriju cilvēka intelekta izpētē. Galtons izvirzīja hipotēzi, ka cilvēku ar labāk attīstītu intelektu atšķir no mazāk intelektuāla divas galvenās īpašības. Pirmā – enerģiskums, darbaspējas. Galtons atzīmēja, ka cilvēka intelektuālās spējas raksturo augsts enerģiskuma līmenis. Otra īpašība – jūtīgums. Saskaņā ar Galtonu, jo intelektuālāks ir cilvēks, jo jūtīgāks viņš ir pret apkārtējās vides stimuliem. Galtons izveidoja testus ar kuru palīdzību cilvēks varēja izmērīt sava intelekta līmeni. Testos tika izmantotas dažādas mērījumu vienības, piemēram, svilpiens – lai noteiktu cik augstas frekvences skaņas cilvēks spēj uztvert, vai tika izmantotas lodes, kuras bija uzpildītas ar dažādiem materiāliem, lai noteiktu cilvēka svara izjūtu. Šodienas pētījumi liek apšaubīt tā laika metodes intelekta mērīšanai, tomēr toreiz cilvēki visā nopietnībā uztvēra šo testu rezultātu interpretāciju. To skaitā ar Džeims Mak-Kīns Kettels, kas izstrādāja analoģisku Galtona metodei testu, kurš tika izmantots intelekta pētījumiem ASV. Tomēr Kettela students C.Visslers atklāja, ka balles, kas tika iegūtas testēšanas rezultātā nesaskanēja ar rezultātiem, kurus cilvēks guva mācoties koledžā. Atklājums ļāva apšaubīt Galtona un Kettela intelekta testēšanas metodes.
Pēc amerikāņu pedagoga un psihologa Hovarda Gārdnera daudzpusīgā intelekta teorijas, pastāv vairāki atsevišķi intelekta veidi.

Autora komentārsAtvērt
Atlants