-
Audzēkņa personības attīstību veicinoša vide profesionālās izglītības iestādē
Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
Ievads | 3 | |
1. | Skolas ētoss un mācību vide | 4 |
2. | Produktīvās domāšanas stratēģijas | 15 |
3. | Kreativitātes vērtēšanas problēma | 18 |
Secinājumi un priekšlikumi | 22 | |
Bibliogrāfiskais saraksts | 23 |
Secinājumi un priekšlikumi
1. Katra cilvēka darbība ir personiski dispozicēta un situatīvi nosacīta; ārējie un iekšējie rosinātājfaktori ir sociāli nosacīti atkarībā no apstākļiem. Atbilstoši konkrētiem apstākļiem cilvēks izvēlas savu uzvedību. To nosaka personības iekšējās cēlonības izpausmes un socializācijas līmenis. Uzvedība pauž cilvēka attieksmi pret lietām, procesiem, vērtībām.
2. Jebkuras personības veidošanos ietekmē vide. Starp cilvēku un vidi pastāv noteikta, stingra mijiedarbība, kas visos laikos ir būtiski ietekmējusi cilvēka personību.
3. Ir jārada skolā maksimāli labvēlīgus sociāli psiholoģiskos apstākļus (piemēram, darba režīms, noslogotība) bērna personības jaunveidojumu (tīšo psihisko procesu, patstāvības, paškontroles, pašregulācijas utt.) attīstībai;
4. Labestīga, veselību saudzējoša mikroklimata radīšana, kā arī pārdomāts darbs attīstības traucējuma kompensācijā nolūkā dot iespējami pilnvērtīgākas personības eksistences un attīstības iespējas, ļaut strādāt un iesaistīties sabiedrības dzīvē;
5. Mērķi tiek izvirzīti, pieņemti un realizēti, orientējoties uz tādas personības veidošanu, kas būtu sagatavota patstāvīgai vai daļēji patstāvīgai dzīvei sabiedrībā.
6. Personības īpašību veidošanās un stabilizēšanās prasa atkārtošanos, lai tā nostiprinātos attiecīgās situācijās. Tādēļ organizēts pedagoģiskais process paredz darbības atkārtošanu vienotībā ar jaunas pieredzes veidošanos.
…
Senās Grieķijas kultūrā vārds "ethos" bija tik daudznozīmīgs,ka pavēra iespējas gan dažādiem tā skaidrojumiem, gan daudzveidīgiem attīstības virzieniem. "Ethos" pamatnozīme ir "darbošanās". "Ethos" - pierasta dzīvesvieta, paradums, tikums, raksturs, izsaka sākotnēji kaut ko stabilu Visumā un cilvēku dzīvē, darbošanos noteiktā telpā un laikā. Pasaule veidota kā telpa, kas kalpo cilvēku attīstībai. Ētoss liek domai, idejai dzīvot cilvēkos, tautās, iemiesoties darbībā, dzīvē, tradīcijās, paradumos, raksturā. Savs ētoss pastāv arī ikvienā izglītības iestādē. Profesionālās izglītības iestādes līmenī ļoti būtiska ir vienota kultūra un ētoss, kuru pamatā ir pozitīva attieksme pret izglītojamo daudzveidību grupās un dažādo vajadzību nodrošināšanu izglītības procesā.