-
Sociālās vērtības
Vērtību klasifikācija
morālās vērtības (labs, ļauns, godīgs, negodīgs);
ekonomiskās vērtības (nauda, īpašums);
vitālās vērtības (dzīvesveids, dzīvībai svarīgs);
varas vērtības (vara, autoritāte, statuss);
estētiskās vērtības (māksla, skaistums, oriģinalitāte);
sociālās vērtības (draugi, emocijas, jūtas, attiecības).
Atbilstoši profesijai var izdalīt trīs vērtību pamatgrupas:
attieksme pret darbu, profesijas tēlu, atbildība;
kognitīvās vērtības (zināšanas, prasmes, redzesloka plašums);
psihotehnoloģiskās vērtības (profesionālā psihiskā un tehnoloģiskā kompetence).
KARJERA
Karjera ir sasniegumu motivācija, paškontrole, pašatdeve un pārliecība par savām spējām. Tas ir veiksmīgs pašrealizācijas process, kam seko sociālā atzinība.
Karjera ir izvirzīšanās sabiedriskajā dzīvē un profesionālajā darbībā, sociālās lomas apliecināšana.
Karjera ir izaicinājums, risks, uzvedība saistībā ar cilvēkpotenciāla uzkrājumu aktīvās dzīves periodā.
Karjera ir subjektīvi izvērtēts cilvēka viedoklis par to, ko es varu, daru, un sava darba nākotnes iespējām.
Karjera ir pašvērtējums, sociālais vērtējums, salīdzinot ar sociālo statusu. Karjera nozīmē izvirzīšanos darbā, politikā, kultūrā, sociālajā vidē, tiekšanos pēc personiskajiem panākumiem, popularitātes.
Karjeras veidošanas faktori:
Interese;
Dzīves pozīcija;
Socializācijas līmenis;
Domāšanas veids;
Apziņa un attieksme sabiedriskajās attiecībās;
Pārliecības;
Morāles;
Dzīves vērtīborientācija.…
Vērtības ir fenomens, kas atklājas emocionālās intuīcijas aktā, un tas ir neatkarīgs no vērtējuma. Aktuālākās problēmas ir: vai vērtība ir pārlaiciska vai mainās līdz ar laiku; vai vērtība ir atkarīga no vērtētāja kompetences; vai eksistē vērtību hierarhija, un kas to nosaka; vai tā ir saistīta ar vērtētāja pozīciju; vai vērtības nosaka izdzīvošanas instinkti, sociālās intereses; vai tās ir neatkarīgas un pašas rada vērtību kritērijus?