Pievienot darbus Atzīmētie0
Darbs ir veiksmīgi atzīmēts!

Atzīmētie darbi

Skatītie0

Skatītie darbi

Grozs0
Darbs ir sekmīgi pievienots grozam!

Grozs

Reģistrēties

interneta bibliotēka
Atlants.lv bibliotēka

Izdevīgi: šodien akcijas cena!

Parastā cena:
1,99
Ietaupījums:
0,24 (12%)
Cena ar atlaidi*:
1,75
Pirkt
Identifikators:162249
Vērtējums:
Publicēts: 05.03.2009.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Vidusskolas
Literatūras saraksts: 3 vienības
Atsauces: Nav
Darba fragmentsAizvērt

Tvaika mašīnas

Plaši pazīstams siltuma mašīnu veids ir tvaika mašīnas, pie kurām pieder gan tvaika virzuļdzinēji, kas darbināja pirmās rūpnieciskās iekārtas un pirmās tvaika lokomotīves, gan tvaika turbīnas, kas mūsdienās galvenokārt tiek izmantotas elektrostacijās. Tvaika mašīnās siltumu iegūst no pārkarsēta ūdens tvaika un pārvērš virzuļa vai turbīnas rata mehāniskajā enerģijā.

Siltuma dzinēji

Nozīmīgs siltuma mašīnu veids ir siltuma dzinēji. Visos siltuma dzinējos izmanto siltuma mašīnu darbības principu – saņemot no sildītāja siltuma daudzumu pēc iespējas augstākā temperatūrā, dzinējs cikliskā procesā pastrādā darbu un daudz zemākā temperatūrā mazāku siltuma daudzumu atdod dzesētājam. Reālos siltuma dzinējos darba cikls stipri vien atšķiras no ideālā Karno cikla.
Visaugstākais lietderības koeficents ( no 92% līdz 94% ) no visiem siltuma dzinējiem ir gāzturbīnām, jo gāzi var sakarsēt līdz augstai temperatūrai. Šos siltuma dzinējus parasti izmanto lidmašīnās.
Automašīnās, dīzeļlokomotīvēs un nelielos kuģos parasti ir iekšdedzes dzinēji ( tā sauktie Otto dzinēji ), kuru cilindros degmaisījumu aizdedzina ar elektrisko dzirksteli, vai dīzeļdzinēji, kuros augstā temperatūrā degmaisījums uzliesmo pats. Lidmašīnās un kosmosa kuģos izmanto reaktīvos vai turboreaktīvos dzinējus, kā arī citas siltuma dzinēju modifikācijas.
Dīzeļdzinējos nav aizdedzes. Tie ir sauktie kompresijas dzinēji. Tajos cikla sākumā cilindrā vispirms iesūknē gaisu un to strauji saspiež. Gaiss uzkarst, un tad karstajā gaisā iesmidzina degvielu. Tā tūdaļ aizdegas, un sākas darba gājiens – degmaisījuma gāzes strauja izplešanās. Cikls noslēdzas līdzīgi kā motoriemar aizdedzi. Dīzeļdzinēji darbojas ar dīzeļdegvielu, un to degmaisījuma uzliesmošanas temperatūra ir augstāka nekā benzīna dzinējiem. Dīzeļdzinēju lietderības koeficents ir visai augsts, tas sasniedz pat 45% .

Siltuma sūknis

Siltuma mašīnas darbību var pagriezt arī pretējā virzienā – tā, lai tā ņemtu siltumu no telpas, kur ir zemāka temperatūra, un atdotu siltumu apkārtnei, kur temperatūra ir augstāka. Šādā procesā siltuma mašīnas sildītājs un dzesētājs it kā samainās vietām.
Šādā „apgrieztā” ciklā darbu nevar iegūt. Gluži pretēji, šādā procesā darbs ir jāpatērē. Siltuma mašīna darbojas nevis kā dzinējs, bet gan kā siltuma sūknis. Tēlaini izsakoties, tas „pārsūknē” siltuma daudzumu no vides ar zemāku temperatūru, telpu vēl vairāk atdzesējot un apkārtni, kuras temperatūra ir augstāka, vēl vairāk sasildot. Tāda norise ne dabā, ne tehnikā nenotiek pati no sevis, bet to var panākt, patērējot enerģiju.

Parādīt vairāk līdzīgos ...

Nosūtīt darbu e-pastā

Tavs vārds:

E-pasta adrese, uz kuru nosūtīt darba saiti:

Sveiks!
{Tavs vārds} iesaka Tev apskatīties interneta bibliotēkas Atlants.lv darbu par tēmu „Siltuma mašīnas”.

Saite uz darbu:
https://www.atlants.lv/w/162249

Sūtīt

E-pasts ir nosūtīts.

Izvēlies autorizēšanās veidu

E-pasts + parole

E-pasts + parole

Norādīta nepareiza e-pasta adrese vai parole!
Ienākt

Aizmirsi paroli?

Draugiem.pase
Facebook
Twitter

Neesi reģistrējies?

Reģistrējies un saņem bez maksas!

Lai saņemtu bezmaksas darbus no Atlants.lv, ir nepieciešams reģistrēties. Tas ir vienkārši un aizņems vien dažas sekundes.

Ja Tu jau esi reģistrējies, vari vienkārši un varēsi saņemt bezmaksas darbus.

Atcelt Reģistrēties