Pievienot darbus Atzīmētie0
Darbs ir veiksmīgi atzīmēts!

Atzīmētie darbi

Skatītie0

Skatītie darbi

Grozs0
Darbs ir sekmīgi pievienots grozam!

Grozs

Reģistrēties

interneta bibliotēka
Atlants.lv bibliotēka

Izdevīgi: šodien akcijas cena!

Parastā cena:
14,20
Ietaupījums:
2,41 (17%)
Cena ar atlaidi*:
11,79
Pirkt
Identifikators:437508
Autors:
Vērtējums:
Publicēts: 15.01.2014.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Augstskolas
Literatūras saraksts: 2 vienības
Atsauces: Nav
SatursAizvērt
Nr. Sadaļas nosaukums  Lpp.
1.  Paleolīta mākslas vispārējs raksturojums    3
  Mītiskā domāšana, mākslas rašanās teorijas. Paleolīta mākslas interpretācijas iespējas. Alu sienu glezniecība, tēlniecība    3
2.  Mezolīta, neolīta, bronzas laikmeta māksla    7
  Galvenās tendences mākslas attīstībā. Megalītisko celtņu veidošanas principi, pielietojums    7
3.  Senās Ēģiptes mākslas vispārīgs raksturojums    8
  Ēģiptes māksla kā šķiru sabiedrības māksla. Ēģiptes klimatiskie apstākļi, valsts iekārta, reliģija. Nīlas nozīme ēģiptiešu dzīvē. Ēģiptes palēninātā attīstība, māksliniecisko izteiksmes līdzekļu un tēlu kanonizācija. Reliģijas ietekme uz mākslas veidošanos. Arhitektūra kā galvenais mākslas veids. Mākslas veidu sintēze. Cilvēka tēla attīstība ēģiptiešu mākslā. Faraona Narmera plāksne    8
4.  Senās valsts celtniecība (3200-2400.g.p.m.ē.)    11
  Mirušo kulta attīstība, doma par cilvēka ķermeņa garīgo satvaru, mumificēšana. Piramīdu celtniecība. Piramīdas kā faraona dievišķās varas apliecinājums. Džosera piramīda, aizlūguma tempļa komplekss. Faraonu Heopsa, Mikerina, Hefrena piramīdas Gīzā. Piramīdu saistība ar aizlūguma tempļiem    11
5.  Senās valsts tēlniecība    14
  Portretiskās statujas attīstība. Valdnieku un augstmaņu portretiskās statujas. Tēlniecības stila veidošanās saistībā ar mirušo kultu- mierīgas, nosvērtas pozas, absolūta ķermeņa simetrija, nosacīts krāsojums. Tēlniecības saistība ar arhitektūru. Kapenēs novietotās kalpu un vergu statuetes, to nozīme mirušo kultā. Senās valsts ciļņu veidojumi. Sižeti. Ciļņu uzdevums    14
6.  Vidējās valsts māksla (21.-18.gs.p.m.ē.)    15
  Aizlūguma tempļu tālākā attīstība, jauna aizlūguma tempļa tipa izveidošanās. Faraona Mentuhotepa I templis Deir-el-Bahrī. Pilonu un obelisku izmantojums. Ēģiptiešu kolonnu un kapiteļu galvenās iezīmes un veidi. Klinšu kapeņu veidošanās. Vidējās valsts tēlniecība un skulpturālā portreta attīstība. Faraona Senusreta galva. Vidējās valsts kapeņu sienu gleznojumi. Nomarhu kapenes. Kapeņu sienu gleznojumi, sižeti, mākslinieciskais izpildījums    15
7.  Jaunās valsts māksla(16.-11.gs.p.m.ē.)    18
  Priesteru vara un karaspēks- galvenie faraona varas atbalstītāji. Iekarošanas politika, tirdzniecības sakaru paplašināšanās. Kultūras un mākslas uzplaukums. Klinšu kapeņu tālākā attīstība un jauna tipa aizlūguma tempļu izbūve. Valdnieces Hatšepsutes templis Deir-el-Bahrī. Jaunās valsts tempļu galvenās iezīmes un to dalījums- izvietojums pa horizontālo asi. Karnakas un Luksoras templis    18
8.  Jaunās valsts māksla. Faraona Amenhotepa IV (Ehnatona) reformas    21
  Atteikšanās no vecajiem dieviem, tempļiem, rituāliem. Galvaspilsētas Ahetatonas celtniecība. Ehnatona laika mākslas galvenās iezīmes. Atteikšanās no kanoniskā sastinguma mākslā. Portreta mākslas attīstība. Faraona un valdnieces Nofretetes portreti. Atgriešanās pie vecajām tradīcijām pēc Ehnatona nāves. Ehnatona laika mākslas nozīme, tās tradīciju ietekme uz vēlākā laika mākslu    21
9.  Šumeras arhitektūra    23
  Spilgtākie šumeru arhitektūras pieminekļi- tempļi. To vispārīgs raksturojums. Baltais un Sarkanais templis Urukā. Šumeru savdabīgākā celtne- zikurats. Tā vispārīgs raksturojums    23
10.  Šumeru tēlniecība    25
  Statuetes, to proporcijas un izpildījuma nosacītība. To pielietojums. Šumeru ciļņi, to tematika. Ūras „Standarts”. Shematizētie un vispārinātie tēli. Divupes tēlniecības iezīmes. Zīmogu māksla, to pielietojums, sižeti    25
11.  Asīrijas mākslas vispārīgs raksturojums    26
  Asīrijas militārās varenības nostiprināšanās 1.g.t.p.m.ē. Arhitektūra kā vadošais mākslas veids. Asīrijas piļu kompleksi, cietokšņu un tempļu celtniecība. To vispārīgs raksturojums. „Šedu” izmantojums pils ieejas arku noformējumā. Asīrijas ciļņi kā viens no galvenajiem tēlniecības veidiem, sižeti, pielietojums    26
12.  Bābeles pilsētas varenības nostiprināšanās (7.-6.gs.p.m.ē.)    28
  Bābeles pilsētas ansambļa stilistiskā un kompozicionālā viengabalainība, tās nocietinājumi un galvenās celtnes. Pilsētas ansambļa galvenās daļas. Semiramīdas gaisa dārzi. Bābeles mākslas dekorativitāte    28
13.  Krētas kultūra    29
  Krēta kā viens no galvenajiem Egejas kultūras centriem. A. Evansa atklājumi. Krētas kultūras un mākslas savdabība. Krētas keramika, stili. Krātas tēlniecība- sīkplastika fajansā un ziloņkaulā. Dieviešu atveidojumi    29
14.  Krētas piļu kompleksi    31
  Valdnieku rezidence knosās. Vispārīgs raksturojums. Apgaismojuma problēmu risinājums pilī. Kolonnu īpatnības un funkcijas. Knosas pils sienu gleznojumi, sižeti, mākslinieciskais izpildījums. Ēģiptiešu mākslas ietekmes    31
15.  Mikēnu māksla    32
  H.Šlīmaņa izdarītie atklājumi. Mikēnu cietoksnis, tā vispārīgs raksturojums- grandiozie apmēri, ciklopisko akmeņu krāvums.Mikēnu akropoles lauvu vārti. Mikēnu kapenes. „Ātreja dārgumu glabātava”, tās izbūve un plānojums. Mikēnu zelta izstrādājumi    32
16.  Senās Grieķijas arhaiskā posma (7.-6.gs.p.m.ē.) arhitektūra    34
  Grieķu polisas izveidošanās un tās nozīme arhitektūras attīstībā. Akmens celtniecības sākumi. Templis kā sabiedriskās dzīves centrs. Tempļu veidi (antu, prostils, amfiprostils, peripters, dipters). Orderu sistēmas izveidošanās. Doriskā, joniskā, korintiskā ordera raksturojums. Konstruktīvo un māksliniecisko principu ciešā saistība tempļos. Polihromija. Izcilākie 6.gs. tempļi    34
17.  Senās Grieķijas tēlniecības vispārīgs raksturojums    37
  Apaļskulptūras attīstība. Koras, kurosi. Arhaikas posma tēlniecības stilistika, polihromijas izmantojums. Tēlniecības saistība ar arhitektūru. Tempļu plastiskie rotājumi- frontoni, metopas, frīzes. Cilvēka tēla atveidojums grieķu klasikas posma tēlniecībā. Fīdija darinātās Atēnas Partenos un Zeva statujas Atēnu Akropolei un Olimpijas templim    37
18.  Senās Grieķijas klasiskā posma tēlniecība    40
  Mākslas orientācija uz reālo īstenību. Tēlu klasifikācija, ideālā tēla izmantojums tēlniecībā. Darbu pielietojums. Tēlnieku Mīrona, Fīdija,Polikleita, Skopasa, Praksistela daiļrade    40
19.  Atēnu Akropoles ansamblis    42
  Atēnu Akropoles rekonstrukcija. Ieskats būvniecības vēsturē. Akropoles funkcija, plānojums. Tēlniecības un arhitektūras saistība akropoles ansambļa koptēla radīšana    42
21.  Senās Grieķijas keramikas attīstības vispārīgs raksturojums    43
  Keramika kā viens no senākajiem grieķu mākslas veidiem. Ģeometriskais stils, Dipilu vāzes. Orientālais, melnfigūru, sarkanfigūru stils. Nozīmīgākie keramikas centri. Trauku formas. Klitija, Ergotima, Eksēkija nozīmīgākie darbi    43
22.  Etrusku mākslas uzplaukums (7.-6.gs.p.m.ē.)    45
  Etrūrija- kultūras centrs Etrusku kultūras saistība ar austrumu un grieķu mākslu. Etrusku arhitektūras raksturojums. Etrusku tempļa un mājas raksturojums. Tēlniecības raksturojums. Skulpturālā portreta attīstība, saistība ar mirušo kultu. Apbedījumu urnas, sarkofāgi    45
23.  Etrusku kapenes    48
  Kapeņu raksturojums. Kapeņu gleznojumi Lauveņu, Briesmoņu, Auguru, Leopardu kapenēs. Gleznojumu raksturojums, sižeti, tehnika    48
24.  Senās Romas māksla republikas laikā (6.-1.gs.p.m.ē.)    49
  Vispārīgs raksturojums. Romiešu kultūras avoti. Romiešu panteona īpatnības. Grieķu un etrusku arhitektonisko principu aizguvumi. Utilitārās un militārās celtnes būvmateriāli, celtniecības paņēmieni. Romiešu tempļa raksturojums, tempļu tipi. Romas foruma nozīme. Kapitolija vilku māte    49
25.  Senās Romas tēlniecības vispārējs raksturojums    53
  Skulpturālā portreta nozīme, saistība ar mirušo kultu. Portrets kā vadošais tēlniecības žanrs. Portreta iezīmes 9togatus). Idealizācijas tendences Augusta valdīšanas laikā. Augusta statujas. Vēsturiskais cilnis, tā nozīme Romas tēlniecībā. Portreta stilistikas maiņa 2.-3.gs.    53
26.  Romas arhitektūra (1.-2.gs.)    56
  Celtniecības intensitāte 60.-90.gados. Kolizejs, Tita triumfa arka, Romas foruma tālākā izbūve- Trajāna forums un memoriālā kolonna. Romas Panteons    56
27.  Pompeju dekoratīvie gleznojumi    58
  Pompejas un Herkulāna kā Romas galvenie glezniecības avoti. Pompeju sienu gleznojumi, izpildījums un tehnika. Glezniecības stili. Saistība ar grieķu glezniecības tradīcijām    58
28.  Fajumas portretu glezniecība    59
  Tradīcijas nozīme Ēģiptes mākslā. Portreta mākslas attīstība saistībā ar mirušo kultu. Fajumas nekropolē atrastie portreti. Gleznošanas tehnika, saistība ar hellēniskām tradīcijām    59
  Resursi    60
Darba fragmentsAizvērt

M.ē. 2.gs. bija plastiski izpildītu masku uzplaukuma laiks. Šajā laikā(1.-2.gs.AD) horizontāli gulošo masku, kas atradās vienā līnijā ar mūmiju, sāka pakāpeniski celt uz augšu, kamēr tā beidzot ieguva vertikālu stāvokli attiecībā pret mūmiju. Galvu padarīja apaļu un parādījās sejas vaibsti.
Šī portreta attēlošanas forma bija pilnīgi jauna un lielākā daļa ēģiptiešu pieminekļu romiešu- hellēņu periodā ir attiecināmi tieši uz šo skulptūru žanru.
Taču tas nebija vienīgais paņēmiens, piemēram, El- Amarnas periodā(14.gs.BC 1.pusē) meistariem bija raksturīga cilvēku naturāla attēlošana, t.i., viņam netika piedēvēts idealizēts izskats (ļoti svarīgi, jo viņi visi iepriekš visu idealizēja!!!). kā piemēru var nosaukt faraona Ehnatona portretu, kurā viņš redzams kā noguris un sapņains cilvēks.
Ļoti svarīgs fakts ir atradumi kāda skulptora Tutmosa darbnīcā - tur atradās skulptūras, kurās bija tikai paredzēts ielikt portretus, tas nozīmē, ka skulptūras tika izgatavotas jau iepriekš (visas gandrīz vienādas), bet portreti tika vēlāk individuāli pielikti.

Fajumas portreti radās m.ē. 1.gs. vidū.
Fajumas portretu glezniecība ir pārejošs Senās Ēģiptes mākslas nobeiguma un viduslaiku portretu mākslas sākuma starpposms.

Būtībā Fajumas portretiem ir divējāda daba:
* no vienas puses tie domāti kā rituālu sastāvdaļa, saistīti ar senēģiptiešu mitoloģisko un māksliniecisko apziņu,
* no otras puses tie ir senās Ēģiptes un Romas- hellēņu laika glezniecības sintēzes rezultāts.

Tie var tikt iedalīti 3 grupās:
1. portreti, kas attēloti uz dēlīšiem, kuri tiek novietoti uz ietītas mūmijas;
2. audums, uz kura attēlots mirušā portrets Ozīrisa izskatā;
3. portreti, kas attēloti uz dēlīšiem, kuri domāti, lai tos iekārtu ātrijos.

Gleznošanas tehnikas iedalās 3 grupās:
1. Enkaustika - tiek izmantotas vaska krāsas, šajā tehnikā veidotie portreti atšķiras no citiem ar ļoti spīdīgu virsmu, ko veido biezs vaska krāsu slānis. Tas norāda uz to, ka tika izmantoti metāliski instrumenti, dažāda veida otas(īsas, platas, šauras, garas). Otas izmantoja, lai panāktu virsmas gludenumu, bet metāla instr., lai veidotu tēla matus u.c. sīkas detaļas, kas padarītu portretu reālistiskāku. Tas praktiski ir raksturīgs hellēnisma tradīcijām: portretiem raksturīgs skulpturālisms, skaidras un saskanīgas krāsas, telpiskums un dabiskums, kas tiek panākts ar biezu kārtu(vaska krāsām).

2. Enkaustisko tempera, kurai raksturīgas ir vaska krāsas un krāsas sajauktas ar olu dzeltenumu(veido līmei līdzīgu krāsvielu). Būtībā tās ir divas tehnikas, kas tiek izmantotas portreta radīšanai.

3. Tempera, kas biežāk tiek izmantota vēlākā Fajumas periodā. Temperas krāsas ir spilgtas un tām piemīt matēta un pasteļveidīga nokrāsa.

Atrastie Fajumas portreti- tiem nav noteiktu nosaukumu, tie tikai norāda, kas portretā ir attēlots, piemēram, “Sievietes maska”(4.-5.gs.AD), “Divu brāļu portrets”(2.gs.AD), “Vīrieša portrets ar bārdu”(2.gs.AD), “Sirmgalvja portrets”(2.gs.AD), “Padzīvojuša vīra portrets”(1.gs.AD).

Autora komentārsAtvērt
Darbu komplekts:
IZDEVĪGI pirkt komplektā ietaupīsi −12,45 €
Materiālu komplekts Nr. 1336684
Parādīt vairāk līdzīgos ...

Nosūtīt darbu e-pastā

Tavs vārds:

E-pasta adrese, uz kuru nosūtīt darba saiti:

Sveiks!
{Tavs vārds} iesaka Tev apskatīties interneta bibliotēkas Atlants.lv darbu par tēmu „Mākslas vēsture. No paleolīta līdz Senajai Romai”.

Saite uz darbu:
https://www.atlants.lv/w/437508

Sūtīt

E-pasts ir nosūtīts.

Izvēlies autorizēšanās veidu

E-pasts + parole

E-pasts + parole

Norādīta nepareiza e-pasta adrese vai parole!
Ienākt

Aizmirsi paroli?

Draugiem.pase
Facebook
Twitter

Neesi reģistrējies?

Reģistrējies un saņem bez maksas!

Lai saņemtu bezmaksas darbus no Atlants.lv, ir nepieciešams reģistrēties. Tas ir vienkārši un aizņems vien dažas sekundes.

Ja Tu jau esi reģistrējies, vari vienkārši un varēsi saņemt bezmaksas darbus.

Atcelt Reģistrēties