Pievienot darbus Atzīmētie0
Darbs ir veiksmīgi atzīmēts!

Atzīmētie darbi

Skatītie0

Skatītie darbi

Grozs0
Darbs ir sekmīgi pievienots grozam!

Grozs

Reģistrēties

interneta bibliotēka
Atlants.lv bibliotēka

Izdevīgi: šodien akcijas cena!

Parastā cena:
8,49
Ietaupījums:
1,36 (16%)
Cena ar atlaidi*:
7,13
Pirkt
Identifikators:188086
Autors:
Vērtējums:
Publicēts: 19.07.2010.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Augstskolas
Literatūras saraksts: 17 vienības
Atsauces: Ir
SatursAizvērt
Nr. Sadaļas nosaukums  Lpp.
  Ievads    5
1.  Ierobežotas maksātspējas jēdziens    9
1.1.  Ierobežotas maksātspējas pamats    9
1.2.  Reorganizācija    12
1.2.1.  Sabiedrības apvienošana    12
1.2.2.  Sabiedrības sadalīšanās process    12
1.2.3.  Sabiedrības pārveidošanās process    13
1.3.  Koncerna līgums    13
2.  Ierobežotas maksātspējas tiesisko risinājuma priekšnosacījumi    16
2.1.  Tiesisko risinājuma priekšnosacījumi Latvijas Republikā    16
2.1.1.  Tiesiskās aizsardzības procesa priekšnosacījumi    16
2.1.2.  Ārpustiesas tiesiskās aizsardzības process    25
2.2.  Tiesisko risinājuma priekšnosacījumi Lietuvas Republikā    26
2.3.  Tiesisko risinājuma priekšnosacījumi Igaunijas Republikā    28
3.  Kreditora interešu aizsardzības ierobežotas maksātspējas gadījumā    32
3.1.1.  Tiesiskās aizsardzības procesa vispārīgs apraksts    32
3.1.2.  Ārpustiesas tiesiskās aizsardzības process    41
3.1.3.  Tiesiskās aizsardzības procesa pāreja juridiskās personas maksātnespējas procesā    42
3.1.4.  Lauksaimniecības produktu ražotāja tiesiskās aizsardzības procesa īpatnības    43
3.2.  Kreditora interešu aizsardzības ierobežotas maksātspējas gadījumā Lietuvas Republikā    44
3.3.  Kreditora interešu aizsardzības ierobežotas maksātspējas gadījumā Igaunijas Republikā    45
4.  Būtiskie problēmjautājumi    47
  Secinājumi un priekšlikumi    53
  Izmantotās literatūru un avotu saraksts    55
Darba fragmentsAizvērt

IEVADS
Diplomdarba mērķis ir izpētīt ierobežotu maksātspēju un konstatēt ierobežotas maksātspējas pasākumu kopumus, kas var palīdzēt atgūt maksātspēju, kā arī izpētīt ierobežotas maksātspējas saistošos normatīvos aktus un vai tie ir labvēlīgi komercvidei vai nav. Darba mērķa sasniegšanai diplomdarba autors ir izpētījis Latvijas Republikas tiesību aktu regulējumu attiecībā uz ierobežotu maksātspēju pasākumu kopumu, lai atjaunotu maksātspēju, kā arī analizējis tiesu praksi. Diplomdarbā tika izmantotas aprakstošā metode, statistisko datu analīze, savāktās informācijas apkopošanas, grupēšanas metode un autora empīrisko metodes skatījums. Diplomdarbā tiks izskatīts ierobežotas maksātspējas jēdziens, ierobežotas maksātspējas tiesisko risinājuma priekšnosacījumi, kreditora interešu aizsardzības ierobežotas maksātspējas gadījumā, kā arī būtiskie problēmjautājumi. Diplomdarba pētījumu periods ilga no 2010.gada 4.janvāra līdz 2010.gada 16.aprīlim.
Maksātnespējas tiesības ir sens tiesību institūts, kas sevī ietver kā materiālās, tā arī procesuālās tiesību normas. Maksātnespējas tiesību aizsākumi meklējami seno kultūru valstīs ar augstu saimniecisko un kredīta attiecību līmeni. Maksātnespējas pirmais tiesiskais regulējums atradās jau senā Grieķija, Ēģipte, kā arī Romas tiesībās. Gadsimtu gaitā maksātnespējas un ierobežotas maksātspējas tiesības ir būtiski mainījušās, parādnieku un kreditoru attiecības ir kļuvušas savādākas un laika gaitā ir mainījusies uzņēmējdarbība un uzņēmējdarbības veidi. Izejot cauri gadsimtiem maksātnespējas un ierobežotas maksātspējas tiesības ir izveidojušās par visai sarežģītu institūtu, kuras laika gaitā ir pilnveidojušās un attīstījušās, un kas sevī ietver gan sākotnējo tiesību saturu gan arī tiesību satura papildinājumu – kā, piemēram, ar mierizlīgums un sanācija.
Maksātnespējas un ierobežotas maksātspējas tiesību regulējošie likumi ieņem būtisku vietu ekonomiski attīstīto valstu tiesību sistēmā, tajā skaitā arī Latvijas Republikā. Maksātnespējas likuma pamatfunkcija un mērķis ir veicināt maksātnespējas subjekta maksātspējas atjaunošanu un aizsargāt kreditoru kopuma intereses parādnieka ierobežotas maksātspējas gadījumā.
Termins maksātnespēja iekļauj sevī gan tiesiskās aizsardzības procesu, gan maksātnespējas procesu. Termina maksātnespējas process lietojums ir šaurāks, un tas likumprojektā tiek definēts kā tiesiska rakstura pasākumu kopums, lai:
1) atjaunotu parādnieka maksātspēju un aizsargātu kreditoru kopuma intereses, piemērojot izlīgumu vai sanāciju;
2) aizsargātu kreditoru kopuma intereses, piemērojot bankrota procedūru.
Savukārt termins tiesiskās aizsardzības process tiek definēts kā tiesiska rakstura pasākumu kopums parādnieka interešu aizsardzībai ierobežotas maksātspējas gadījumā ar mērķi atjaunot parādnieka maksātspēju pilnā apjomā.
Maksātnespējas regulējumam pēc būtības jābūt tādam, kas veicinātu ekonomisko apriti, kas savukārt ekonomikā nozīmē ātrums. Maksātnespējas regulējums var būt gan tāds, kas veicina ekonomisko apriti, gan arī tāds, kas bremzē. Viens no būtiskajiem maksātnespējas regulējuma efektivitātes rādītajiem ir procentuālā prasījumu daļa, ko kreditori atgūst no debitora maksātnespējas un ierobežotas maksātspējas procesa ietvariem, pēc tiem datiem var arī secināt vai maksātnespējas regulējums veicina ekonomisko apriti vai nē. Ja maksātnespējas vai ierobežotas maksātspējas process tiek veiksmīgi realizēts un debitors atgūst maksātspēju, tad no tā izriet, ka gan kreditors, gan parādnieks var turpināt savas ekonomiskās aktivitātes, kas ir būtiskas jebkuram uzņēmumam, kas veic komercdarbību un valstij, jo ja nenotiek komercdarbība, tas nozīmē ka valsts budžetā tiek ieskaitīts mazāk valsts nodevās un kā arī darba vietas tiek samazinātas.
Pēdējos gados uzņēmumu un komersantu maksātnespējas un ierobežotas maksātspējas jautājums ir kļuvis aktuāls gan Latvijas Republikā, gan arī citās Eiropas Savienības valstīs. Par to liecina maksātnespējas un tiesiskās aizsardzības pieteiktie procesi, kas Latvijas Republikā uz 2010.gada janvāra mēnesi sastādīja jau 249 maksātnespējas pieteikumu skaitu, kurā ir iekļauts ne tikai maksātnespējas process, bet arī tiesiskās aizsardzības un ārpustiesas tiesiskais aizsardzības process. Visvairāk pēc Maksātnespējas administrācijas publicētiem datiem maksātnespējas, tiesiskās aizsardzības un ārpustiesas tiesiskās aizsardzības procesu ir uzsākuši tieši kreditori, pēc tam seko pati komercsabiedrība un visbeidzot vismazāk iesniegtie maksātnespējas iesniegumu ir Valsts ieņēmumu dienests. Valsts ieņēmuma dienestam, valsts nodeva par maksātnespējas, tiesiskās aizsardzības un ārpustiesas tiesiskās aizsardzības procesa uzsākšanu nav jāmaksā, kas var būtiski atvieglot uzņēmuma maksātspējas atjaunošanu, izdodot pēc iespējas mazāk izdevumus, bet pēc dotās situācijas var konstatēt, ka tā nav. Civilprocesa likuma 34.panta 1.daļā 3.punktā ir noteikta valsts nodeva par pieteikumu tiesiskās aizsardzības procesa lietā jāmaksā 100 lati. Maksātnespējas procesa lietā vai lietā par kredītiestāžu maksātnespēju vai likvidāciju ir jāmaksā arī 100 latu liela valsts nodeva.
Uz 2009.gadu Latvijas Republikā ir bijuši ierosināti 2786 maksātnespējas, tiesiskās aizsardzības un ārpustiesas tiesiskās aizsardzības procesi, kas ir par 70.2% vairāk nekā 2008.gadā. No šiem 2786 pieteikuma skaita četrdesmit deviņi ir bijuši ārpustiesas tiesiskās aizsardzības procesa ierosinājumi un divdesmit astoņi ir bijuši tiesiskās aizsardzības procesa ierosinājumi. No divdesmit astoņiem tiesiskās aizsardzības procesa pieteikumiem īstenoti tika tikai trīspadsmit. 2009.gadā dubultojies to uzņēmumu skaits, tas ir no 322 uz 591, kuru valdes maksātnespējas, tiesiskās aizsardzības un ārpustiesas tiesiskās aizsardzības procesu sev pieteikuši paši. 2009.gadā būtiski nav pieaudzis valsts institūciju pamatā Valsts ieņēmumu dienesta ierosināto maksātnespējas lietu skaits 2008.gadā no 586 uz 616 2009.gadā.
Atbilstoši Komerclikumam, komersanta valdei jāseko, lai neiestātos maksātnespēja, pie tam komersanta valdei var draudēt kriminālatbildība par savlaicīgas maksātnespējas nekonstatēšanu. Krimināllikuma 214.pantā ir noteikti vairāki gadījumi par, ko draud kriminālatbildība saistība ar maksātnespējas procesa pieteikuma neiesniegšanu un nepatiesu pieteikumu iesniegšanu, ar ko var sodīti ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz diviem gadiem vai ar piespiedu darbu, vai ar naudas sodu uzlikšanu līdz astoņdesmit minimālajām mēnešalgām, atņemot tiesības veikt uzņēmējdarbību uz laiku līdz pieciem gadiem. Savukārt Krimināllikuma 215.1pants nosaka sekas par tiesiskās aizsardzības procesa noteikumu pārkāpšanu, kas ir par ierobežotas maksātspējas paredzētajiem tiesiskās aizsardzības procesa izmantošanu nolūkā izvairīties no saistību izpildes, kā arī par šķēršļu likšanu tiesiskās aizsardzības procesā, kas izpaužas kā tiesas vai administratora pieprasītās likumā paredzētās informācijas nesniegšana vai slēpšana, nelikumīga mantas atsavināšana, mantas vai darījumu slēpšana, dokumentu nenodošana, slēpšana, iznīcināšana vai viltošana vai citas tīšas darbības, kuras kavē tiesiskās aizsardzības procesa gaitu. Sods par iepriekšminētajām darbībām var būt soda naudu līdz simt divdesmit minimālajām mēneš¬algām, piespieda darbu un pat ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz pieciem gadiem, ieskaitot aizliegumu uz tiesībām veikt uzņēmējdarbību.
Maksātnespējas likums, kas reglamentē maksātnespēju, tai skaitā maksātnespējas procesu, tiesiskās aizsardzības procesu un ārpustiesas tiesiskās aizsardzības procesu, ir spēkā kopš 2008.gada 1.janvāri, un no iepriekšminētā laikā līdz mūsdienām ir mainījusies gan pati uzņēmējdarbība, gan tiesiskā vide. Maksātnespējas likuma ir mēģināts sabalansēt dažbrīd pretrunīgās kreditoru un parādnieku intereses. Latvijas Republikā visbiežāk lielākajai daļai to uzņēmumu, kas tiek atzīti par maksātnespējīgiem, tiek uzsākta bankrota procedūra, kas noslēdzas ar likvidāciju. Salīdzinoši neliels skaits uzņēmumu savu darbību atjauno. Līdz ar to tiesiskās aizsardzības process un ārpustiesas tiesiskās aizsardzības process var palīdzēt sabalansēt uzņēmuma, kurš nonācis īslaicīgās finansiālās grūtībās un jūt, ka viņa darbībā vērojamas maksātnespējas pazīmes, intereses un ar viņa kreditoru interesēm, kas vēlas atgūt parādus, un izbēgt no tūlītējas maksātnespējas un likvidācijas. Tiesiskās aizsardzības un ārpustiesas tiesiskās aizsardzības laikā kreditoriem ir ierobežotas tiesības pieprasīt savu parādu segšanu, bet uzņēmumam tiek dots laiks atrisināt savas problēmas un atjaunot savu darbību. Tiesiskās aizsardzības un ārpustiesas tiesiskās aizsardzības procesa laikā tiek iecelts administrators, taču tas nevis pārņems visas izpildinstitūcijas pilnvaras un tiesības, bet veiks uzraudzības funkcijas un uzmanīs, vai tiek veiktas visas darbības, lai uzņēmums atmaksātu aizņēmumus un nokārtotu saistības.

Autora komentārsAtvērt
Darbu komplekts:
IZDEVĪGI pirkt komplektā ietaupīsi −6,93 €
Materiālu komplekts Nr. 1355372
Parādīt vairāk līdzīgos ...

Nosūtīt darbu e-pastā

Tavs vārds:

E-pasta adrese, uz kuru nosūtīt darba saiti:

Sveiks!
{Tavs vārds} iesaka Tev apskatīties interneta bibliotēkas Atlants.lv darbu par tēmu „Ierobežotas maksātspējas tiesiskie risinājumi”.

Saite uz darbu:
https://www.atlants.lv/w/188086

Sūtīt

E-pasts ir nosūtīts.

Izvēlies autorizēšanās veidu

E-pasts + parole

E-pasts + parole

Norādīta nepareiza e-pasta adrese vai parole!
Ienākt

Aizmirsi paroli?

Draugiem.pase
Facebook
Twitter

Neesi reģistrējies?

Reģistrējies un saņem bez maksas!

Lai saņemtu bezmaksas darbus no Atlants.lv, ir nepieciešams reģistrēties. Tas ir vienkārši un aizņems vien dažas sekundes.

Ja Tu jau esi reģistrējies, vari vienkārši un varēsi saņemt bezmaksas darbus.

Atcelt Reģistrēties