1.Starptautiskās uzņēmējdarbības attīstības virzieni.
Vārds „vadītājs” (menedžeris) parādījās 19.gs. beigās – sāka veidoties lielie uzņēmumi – A/S. Meklēja iespējas dabūt papildus finansējumu. Parādījās profesionālie vadītāji – menedžeri.
TOP menedžeri – vadīja jebkuru nozari, izmantojot specifiskus paņēmienus. Tiklīdz parādījās transnacionāli uzņēmumi, pastiprinājās eksports, imports.
Industriālais periods – 18.gs., kad parādās mašīnas Mančesterā. Attīstās tekstilrūpniecība.
Loģistikas pakalpojumi – pēcindustriālajā periodā. Reuters un Bloombergs – sniedz informāciju visu diennakti par jebkuru tēmu.
Masveidā samazinājās ražošanas forma – piedāvāja vienveidīgas un standartizētas preces.
„Rūpīgai ražošanai” ir šādas prasības – saistīts ar komandu darbu, notiek regulāra informācijas apmaiņa, jābūt datorizētai ražošanai, resursu izmantošana.
1.Uzņēmuma attīstīšanas stadijas.
ADIZESA DZĪVES CIKLS:
Uzmanības parādīšana:
Īpašnieks apspriež ar topošajiem darbiniekiem plānus;
Galvenais – biznesa ideja, jābūt atbalstītājiem, laika biedriem, jābūt finansu atbalstam, gatavībai riskēt.
Agra bērnība:
Uzņēmuma darbības sākums – „de facto”;
Neizstrādāta un neizteikta struktūra;
Uzņēmuma budžets ir neliels;
Vāja subordinācija – vadītājs un darbinieks kā draugs;
Mazs naudas pieplūdums.
Aktīva darbība:
Bizness ļoti strauji aug;
Pieaug pārdošanas apjoms – redzami darbības rezultāti;
Cilvēkos rodas entuziasms;
Vadītājam jāpilda tiesneša lomu, jo darbiniekiem daudz ideju, sākas diskusijas. Menedžerim rodas jautājums, vai veicināt radošumu vai arī izvēlēties ceļu, kā turpināt ar vienu ideju – sistēmai jābūt līdzsvarotai.…