-
Elektroniskā komercija – tās attīstības iespējas Latvijā
Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
Ievads | 6 | |
1. | E-komercijas attīstības analīze | 9 |
1.1 | E-komercijas biznesa modeļi | 11 |
1.2 | E-komercijas risinājumi Latvijā | 15 |
1.2.1 | B2B modelis | 15 |
1.2.2 | B2B modeļa statistika | 16 |
1.2.3 | B2C modelis | 17 |
1.2.4 | B2C modeļa statistika | 18 |
1.3 | E-komercijas risinājumu izstrāde un uzturēšana | 19 |
2. | E-komercijas vide Latvijā | 21 |
2.1 | Tehniskā infrastruktūra | 21 |
2.1.1 | Fiksētās telekomunikācijas | 22 |
2.1.2 | Mobilās telekomunikācijas | 24 |
2.1.3 | Universālais pakalpojums | 26 |
2.1.4 | Interneta pieslēguma pakalpojumi | 27 |
2.1.5 | Domēnu pārvaldīšana | 28 |
2.2 | Valstiskā infrastruktūra | 28 |
2.2.1 | Nacionālā programma “Informātika” | 29 |
2.2.2 | Sociāli eknomiskā programma “e-Latvija” | 30 |
2.2.3 | Koncepcija e-Pārvalde | 30 |
2.2.4 | Koncepcija par elektronisko komerciju | 31 |
2.3 | Finansu infrastruktūra | 32 |
2.4 | E-komerciju regulējošā likumdošana un standarti | 32 |
2.4.1 | Eiropas savienības tiesību akti | 33 |
2.4.2 | Elektronisko dokumentu likums | 34 |
2.5 | Nepieciešamās izmaiņas normatīvajos aktos | 34 |
2.6 | Elektronisko dokumentu un parakstu ieviešana | 42 |
2.7 | E-komercijas standarti | 43 |
2.8 | E-komercijas risinājumu attīstību bremzējošie faktori Latvijā | 46 |
2.8.1 | Ekonomiskie faktori | 46 |
2.8.2 | Speciālistu trūkums | 46 |
2.8.3 | MVU atbalsts | 47 |
2.8.4 | Internet krīze | 48 |
3. | E-komercijas risinājumu ieviešana uzņēmumā | 50 |
3.1 | Informācija par uzņēmumu | 50 |
3.1 | Esošā situācija uzņēmumā E-komercijas jomā | 52 |
3.1.1 | E-komercijas risinājumu ieviešanas nepieciešamība | 52 |
3.1.2 | Pakalpojums “Īsziņu pakalpojumu koda abonēšana” | 53 |
3.1.3 | Pakalpojuma “Īsziņu pakalpojumu koda abonēšana” procesu optimizācija | 54 |
3.1.4 | Īsziņu koda pieslēgšanas procedūra | 58 |
3.1.5 | Pieslēgšanas procedūras optimizācija | 60 |
3.1.6 | Īsziņu koda parametru maiņas procedūra | 62 |
3.1.7 | Īsziņu koda parametru maiņas procedūras optimizācija | 64 |
3.1.8 | Procedūru izmaksu aprēķins | 66 |
3.1.9 | Investīciju atmaksāšanās novērtējuma (ROI) aprēķins | 69 |
3.2 | Korporatīvais portāls | 71 |
4 | Secinājumi un priekšlikumi | 72 |
5 | Izmantotās literatūras un avotu saraksts | 75 |
Darba tēma ir “Elektroniskās komercija – tās attīstības iespējas Latvijā”.
Darba mērķis ir izvērtēt e-komercijas attīstības iespējas un izstrādāt priekšlikumus nepieciešamo e-komercijas risinājumu izstrādei uzņēmumā.
Darbā uzstādītie uzdevumi: izanalizēt e-komercijas attīstību, novērtēt e-komercijas pieredzi ārvalstīs un Latvijā, novērtēt e-komercijas vidi Latvijā un izvērtēt e-komercijas risinājumu ieviešanas iespēju uzņēmumā.
Darba teorētiskajā daļā tiek analizēta e-komercijas vēsturiskā attīstība, izpētīts tās ekonomiskais saturs, izpētīta e-komercijai nepieciešamā finansu, tehniskā un valstiskā infrastruktūra Latvijā, izpētīta Latvijas likumdošana, kas nosaka e-komercijas darbību un apskatīti e-komercijas standarti un to pielietojums e-komercijas sistēmās.
Darba praktiskajā daļā ir izstrādāti priekšlikumi atsevišķu procesu optimizācijai uzņēmumā, izmantojot e-komercijas instrumentus un novērtēti ieguvumi, ko sniedz procesu optimizācija.
Noslēguma daļā izdarīti secinājumi par e-komercijas pasaules pieredzi un tās pielietošanu Latvijā, doti priekšlikumi e-komercijai labvēlīgas vides izveidei Latvijā, un kā Latvijas uzņēmējiem un valsts iestādēm optimāli ieviest e-komercijas risinājumus.
Jebkuras uzņēmēj darbības pamatā ir peļņas gūšana, tāpēc uzņēmuma uzdevums ir piedāvāt tirgū kvalitatīvas un konkurētspējīgas preces un pakalpojumus, kuru radīšanai tiek patērēts pēc iespējas mazāk līdzekļu, tāpēc uzņēmumam ir jāatrod racionāli veidi kā samazināt izmaksas.
Maģistra darba tēma ir e-komercijas attīstības iespējas Latvijā.
Darba mērķis ir izvērtēt e-komercijas attīstības iespējas un izstrādāt priekšlikumus nepieciešamo e-komercijas risinājumu izstrādei uzņēmumā.
Uzstādītie uzdevumi:
Novērtēt e-komercijas pieredzi ārvalstīs un tās attīstības iespējas Latvijā;
Novērtēt e-komercijas infrastruktūras attīstību Latvijā;
Izpētīt ar e-komerciju saistīto likumdošanu un standartus;
Izvērtēt e-komercijas risinājumus uzņēmumā un izstrādāt priekšlikumus to uzlabošanai.
Informācijas vākšanas, apstrādes, pārraides un glabāšanas tehnoloģiju straujā attīstība pēdējo gadu laikā ir būtiski mainījusi cilvēku dzīves veidu, kā rezultātā norisinās informācijas sabiedrības veidošanās process.
Informācijas sabiedrību raksturo jauna vide cilvēku savstarpējās sazināšanās, darījumu kārtošana un citas attiecības, kurās aizvien mazāku lomu spēlē darījumos vai citos projektos iesaistīto personu ģeogrāfiskā atrašanās vieta, jo daudz svarīgāka par to kļūst kvalitatīvu moderno komunikācijas tehnoloģiju pieejamība, kas nodrošina globālu sadarbību reālā laikā. Līdz ar informācijas sabiedrības attīstību parādās iespējas jaunu produktu un pakalpojumu attīstībai un sniegšanai un jau esošo produktu un pakalpojumu radīšanas efektivitātes uzlabošanai.
Informācijas un telekomunikāciju tehnoloģijas piedāvā jaunas iespējas komerciālu operāciju efektivitātes palielināšanai un samazina ar komercdarbības procedūrām saistītās izmaksas, tādejādi palielinot to tirgus dalībnieku konkurences priekšrocības, kas ir gatavi izmantot jaunās komercdarbības metodes un tehnoloģijas.
Šodien ir pilnīgi skaidrs, ka nākotnes tehnoloģiju attīstība notiks maksimāli izmantojot iespējas, ko piedāvā datortehnika. Cilvēku darbu aizvien vairāk sāks aizstāt datori, tāpat komunicēšanās uzņēmuma darbinieku starpā vairāk notiks elektroniski. Informācija kļūs par arvien lielāku vērtību. Tas, kam būs drošāka, savlaicīgāka un precīzāka informācija, atbildīs galvenajam nosacījumam, lai kļūtu par uzvarētāju konkurences cīņā.
Modernu uzņēmējdarbību raksturo aizvien pieaugošas izejmateriālu piegāžu iespējas, pieaugoša globālā konkurence un pieaugošas patērētāju vēlmes, kā rezultātā uzņēmumi visā pasaulē pārkārto savas struktūras un izvērtē savu darbību. Ar elektroniskās komercijas palīdzību tiek sagrauta tradicionālā uzņēmējdarbības radītā barjera starp uzņēmumu, tā piegādātājiem un klientiem, un šīm izmaiņām ir globāls raksturs. Elektroniskā komercija ļauj uzņēmumam daudz operatīvāk un elastīgāk darboties savā iekšienē, ciešāk sadarboties ar piegādātājiem, un būt daudz atsaucīgākam klientu prasībām un jautājumiem.
E-komercija šobrīd piedāvā unikālu iespēju straujai izaugsmei, protams šī izaugsme ir sarežģīts mehānisms, kuram būtu jāstrādā bez jebkādām kļūdām. E-komercija atļauj daudz efektīvāk integrēt procesus ārpus firmas, sadarbojoties ar citiem partneriem, tajā pašā laikā samazinot operacionālās izmaksas. Tas piešķir firmas iekšējās sistēmas darbībai tik ļoti nepieciešamo iespēju ātri pielāgoties, reaģējot uz pārmaiņām. Visas šīs priekšrocības kopā dod iespēju veidot daudz ciešākas un peļņu nesošākas attiecības ar partneriem.
Veicinot Latvijas salīdzinošo priekšrocību attīstību informācijas tehnoloģiju pakalpojumu jomā, izmantojot to radītās iespējas, ir iespējams strauji palielināt Latvijas ekonomisko izaugsmi, kurā būtisku vietu ieņemtu e-komercijas izaugsme.…
Darba mērķis ir izvērtēt e-komercijas attīstības iespējas un izstrādāt priekšlikumus nepieciešamo e-komercijas risinājumu izstrādei uzņēmumā. Darbā uzstādītie uzdevumi: izanalizēt e-komercijas attīstību, novērtēt e-komercijas pieredzi ārvalstīs un Latvijā, novērtēt e-komercijas vidi Latvijā un izvērtēt e-komercijas risinājumu ieviešanas iespēju uzņēmumā. Darba teorētiskajā daļā tiek analizēta e-komercijas vēsturiskā attīstība, izpētīts tās ekonomiskais saturs, izpētīta e-komercijai nepieciešamā finansu, tehniskā un valstiskā infrastruktūra Latvijā, izpētīta Latvijas likumdošana, kas nosaka e-komercijas darbību un apskatīti e-komercijas standarti un to pielietojums e-komercijas sistēmās.