Autors:
Vērtējums:
Publicēts: 12.01.2009.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Augstskolas
Literatūras saraksts: Nav
Atsauces: Ir
  • Konspekts 'Konkurence un tirgus struktūra ', 1.
  • Konspekts 'Konkurence un tirgus struktūra ', 2.
  • Konspekts 'Konkurence un tirgus struktūra ', 3.
  • Konspekts 'Konkurence un tirgus struktūra ', 4.
  • Konspekts 'Konkurence un tirgus struktūra ', 5.
  • Konspekts 'Konkurence un tirgus struktūra ', 6.
Darba fragmentsAizvērt

Ieejot veikalā cilvēki apjūk, tāpēc ka, ja ir jānopērk siers, piedāvājuma klāsts ir daudzveidīgs, savukārt, lai mājās būtu elektrība mēs varam izmantot tikai „Latvenergo” pakalpojumus. Tas ir tāpēc, ka pastāv dažādas tirgus struktūras ar dažādiem konkurences veidiem. Tātad cenu ietekmē ne tikai preces pieprasījums vai piedāvājums, bet arī konkurence – ekonomiska sacensība starp diviem vai vairākiem tirgus dalībniekiem par visizdevīgākajiem preču pārdošanas un pirkšanas nosacījumiem, kā arī lielāku peļņu. Konkurence ir ekonomiskā progresa noteicošā svira.
Izdala četrus tirgus modeļus, kas vienlaikus tiek raksturoti kā konkurences veidi:
pilnīgā konkurence;
monopolistiskā konkurence;
oligopols un oligopsons;
monopols un monopsons.
Šos tirgus modeļus jeb tirgus struktūras klasificē vairāki kritēriji:
pircēju un pārdevēju skaits nozarē;
preces veids;
uzņēmuma iespēja ietekmēt cenu;
iespēja iekļūt tirgū un atstāt to;
iespēja izmantot ārpuscenas konkurences līdzekļus, piemēram, reklāmu;
iespēja saņemt tirgus un tehnisko informāciju.
Sākumā apskatīsim pilnīgo konkurenci.

Autora komentārsAtvērt
Atlants