Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
Ievads | 3 | |
1. | Valsts budžets | 4 |
1.1. | Budžeta sistēmas vispārīgs raksturojums | 4 |
1.2. | Pašvaldību budžeti | 8 |
2. | LR nodokļu sistēma | 9 |
2.1. | Nodokļu sistēmas pamatprincipi | 10 |
2.2. | Nodokļu klasifikācija jeb struktūra | 11 |
2.3. | Nodokļu politika | 13 |
3. | LR muita | 16 |
Secinājumi | 19 | |
Izmantotā literatūra | 20 |
1.1 Budžeta sistēmas vispārīgs raksturojums.
Budžets ir valsts naudas ieņēmumu un izdevumu saraksts, kas sastādīts noteiktam laika periodam, parasti gadam. Budžets ir līdzeklis valsts politikas īstenošanai ar finansiālajām metodēm, un tas ir valdības finansiālās darbības un vadības pamatā. Latvijas Republikā valsts un pašvaldību budžetu izstrādāšanas, apstiprināšanas un izpildes kārtību un atbildību budžeta procesā nosaka likums “Par budžetu un finansu vadību”. Finansu vadība šā likuma nozīmē attiecas uz valsts un pašvaldību budžetu līdzekļiem, tomēr šis likums neattiecas uz valsts un pašvaldību uzņēmumu finansiālo darbību.
Budžeta mērķis ir noteikt un pamatot, kādi līdzekļi nepieciešami valdībai, kā arī citām valsts institūcijām un pašvaldībām to pienākumu veikšanai, kuru finansēšana notiek noteikta ar likumdošanas aktiem. Budžeta uzdevums ir nodrošināt, lai tajā laika posmā, kuram šie līdzekļi paredzēti, izdevumi segtu atbilstoši ieņēmumiem budžetā. Budžetu izstrādājot, jāņem vērā nepieciešamība nodrošināt vispārējo ekonomisko līdzsvaru . Valsts budžeta izstrādāšanu un izpildi nodrošina Ministru kabinets, kas arī nosaka pašvaldību finansiālās darbības kārtību.
Veidojot valsts budžetu, vienmēr aktuāls ir jautājums, vai valdība darbojas ar:
- budžeta deficītu, kas raksturīgas daudzās valstīs, arī Latvijas Republikā;
- budžeta pārpalikumu;
- sabalansētu budžetu;
Budžeta regulēšanas koncepcijas veidošanā pastāv 3 svarīgākās pamatnostādnes:
1. Ekonomisti un politiķi uzskata, ka budžetam ik gadus jābūt precīzi sabalansētam.
…
Referāts par valsts finansu sistēmu, budžetu sagatavošanu un nodokļu sistēmu